Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Naturkunskap – Naturkonst i skogen

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturkunskap
Tema: Naturkonst i skogen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
– Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom observationer och samtal om iakttagelser.
– Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, inklusive lek och bild, samt användning av material och redskap för att uttrycka sig.
– Barnets rättigheter och normer kring samarbete och kommunikativa relationer i en miljö för gemensamt lärande.

Kunskapskrav

Eleven kan utforska och samtala om sin omvärld och redogöra för sina iakttagelser. Eleven kan också använda olika material och redskap för att skapa ord och bilder som uttrycker sina erfarenheter och tankar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat naturkonst (10 min)

– Presentera temat genom att visa exempel på naturkonst (bilder eller korta videoklipp).
– Diskutera vikten av naturen som inspirationskälla.
– Fråga barnen om de har sett eller gjort något liknande tidigare.

Utforskande aktivitet i skogen (15 min)

– Gå ut i skogen med barnen och låt dem observera sin omgivning.
– Be dem samla olika naturliga material (grenar, blad, stenar) för att använda senare.
– Ställ frågor för att få barnen att reflektera över vad de ser och upplever.

Kreativ skapande stund (15 min)

– Låt barnen använda de insamlade materialen för att skapa konstverk på marken eller i en sammansatt installation.
– Ge stöd och hjälp under skapandet och uppmuntra barnens kreativitet.
– Samtala med dem under tiden om deras tankar och idéer kring sina verk.

Avslutande reflektion (10 min)

– Samla barnen för en gemensam reflektion kring den konst de har skapat.
– Låt varje barn berätta om sitt verk och vilka material de använt.
– Diskutera hur konst och natur kan samverka.

Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en naturkonstinstallation i skogen med hjälp av insamlade material som exempelvis grenar, stenar och blad. Lektionen syftar till att stimulera kreativitet och förståelse för naturens skönhet. Barnen får utveckla sin motoriska förmåga samt lära sig om samarbete och kommunikation under skapandeprocessen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket
– Vad samlade vi i skogen?
Svar: Naturliga material som grenar, blad och stenar.
– Vilka olika material använde du för att skapa din konst?
Svar: Jag använde grenar och stenar.
– Hur kände du dig när du skapade?
Svar: Jag kände mig glad/spännande/rolig.
– Kan du beskriva ditt konstverk med några ord?
Svar: Det är en figur/ett mönster/ett hus av naturmaterial.
– Varför tycker du att det är viktigt att ta hand om naturen?
Svar: För att den ger oss luft, mat och vi kan leka där.

Hemläxa
Be eleverna att rita en bild av sin favoritplats i naturen och skriva en enkel mening om varför de gillar den. (Längd: 50-100 ord)

Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att tillsammans i mindre grupper, undersöka en specifik del av skogen (som en glänta eller en bäck) och dokumentera sina iakttagelser genom både bild och text. De ska skapa en gemensam naturkonstbok som visar deras insamlingar och tankar om sin plats i naturen.

Förslag för nästa lektion

Tema: Djur i skogen
I nästa lektion kan fokus ligga på att identifiera olika djur som lever i skogen. Lektionen bör inkludera att lyssna på djurljud och lära sig om djurens livsmiljöer och anpassningar. Eleverna kan även få en uppgift att skapa djurmasker inspirerade av djuren de lärt sig om. Detta tema bygger vidare på deras förståelse av skogslandskapet och dess invånare.

Förberedelser

– Förbered en kort presentation av naturkonst med exempel.
– Samla material för konstskapandet (papper, lim, förstoringsglas).
– Planera en säker rutt för utflykten till skogen.


Modern Tillbaka-knapp
×