En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Naturorienterande ämnen – Förändringar i naturen och årstiderna

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Naturorienterande ämnen

Tema: Förändringar i naturen och årstiderna

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I förskoleklassens läroplan ingår att utforska och observera naturens förändringar över tid, inklusive årstidernas påverkan på växter och djur. Barnen ska få möjlighet att reflektera över hur livet i naturen anpassas efter de olika årstiderna.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna namnge de fyra årstiderna och ge exempel på förändringar i naturen, både hos djur och växter, som sker under dessa årstider.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till årstider (10 min)

  • Presentera temat för dagen: Förändringar i naturen och årstiderna.
  • Diskutera de fyra årstiderna: vår, sommar, höst och vinter.
  • Fråga barnen vilken årstid de gillar bäst och varför.

Berätta om förändringar (15 min)

  • Beskriv hur växter och djur förändras under olika årstider.
  • Diskutera specifika exempel som trädens löv som faller på hösten eller blommor som börjar blomma på våren.
  • Använd bilder som visar dessa förändringar.

Utflykt i närmiljön (15 min)

  • Ta med barnen ut för att observera specifika exempel på årstidsförändringar i naturen.
  • Låt dem samla löv, blommor eller snö beroende på årstid.
  • Diskutera vad de ser och hur växter och djur anpassar sig.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Samla barnen för en gemensam reflektion om vad de har lärt sig.
  • Fråga dem om deras favoriter bland de förändringar de observerade.
  • Avsluta med att diskutera vad de ser fram emot i nästa årstid.

Aktivitet

Som aktivitet kan barnen skapa en “årstidstavla” där de ritar och klipper ut bilder av typiska växter och djur för varje årstid. De kan ordna dem i fyrdelade sektioner och presentera sina tavlor för klassen.

Exit-ticket

  • Vad heter de fyra årstiderna? Svar: ______________
  • Namnge en växt som blommar på våren. Svar: ______________
  • Vad gör djur på vintern? Svar: ______________
  • Vilken årstid tycker du är bäst och varför? Svar: ______________
  • Hur påverkas naturen när det blir kallt? Svar: ______________

Hemuppgift

Som hemuppgift kan barnen be sina föräldrar att hjälpa dem att observera förändringar i naturen under en vecka, t.ex. hur växter ser ut eller vilka djur de ser, och skriva ner vad de har sett. Detta kommer att förstärka lektionens tema och ge dem möjlighet att se förändringarna i praktiken.

Citat

”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.” – Okänd

Detta citat belyser vikten av att vara anpassad och uppmärksam på naturens förändringar, vilket är centralt i lektionen om årstider.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion kan vara “Vattnets kretslopp”. Detta är relevant eftersom det knyter an till hur vatten påverkar livet på jorden och hur det är en grundläggande del av ekosystemet och årstidernas cykel.


×