Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Naturorienterande ämnen – Vattnets kretslopp

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Naturorienterande ämnen

Tema: Vattnets kretslopp

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I förskoleklassens läroplan ingår att utforska och förstå naturens cykler, inklusive vattnets kretslopp. Barnen ska få möjlighet att observera hur vatten påverkar olika miljöer och livsformer.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna förklara vad vattnets kretslopp är och namnge olika stadier av detta kretslopp, såsom avdunstning, nederbörd och vattnets återvändo till marken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vattnets kretslopp (10 min)

  • Presentera temat för dagen: Vattnets kretslopp.
  • Diskutera vad vattnet gör för djur och växter.
  • Fråga barnen om de har sett regn, snö eller moln, och vad de tror att dessa har att göra med vatten.

Berätta om vattnets olika former (15 min)

  • Förklara vattnets olika former, såsom flytande, fast (is) och gas (ånga).
  • Visa bilder eller korta videoklipp av vattnets kretslopp och förklara hur det rör sig från marken till atmosfären och tillbaka igen.
  • Diskutera nederbörd och var vattnet hamnar.

Experiment med vatten (15 min)

  • Utför ett enkelt experiment i klassrummet för att demonstrera avdunstning. T.ex. häll lite vatten i en skål och låt barnen observera vad som händer över tid.
  • Diskutera vad de ser och koppla det till vattnets kretslopp.
  • Låt barnen ställa frågor om processen.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Samla barnen för en diskussion om vad de har lärt sig om vattnets kretslopp.
  • Ställ frågor kring deras egna upplevelser av regn, snö och hur dessa påverkar naturen.
  • Avsluta med att fråga dem varför vatten är viktigt för jorden.

Aktivitet

Som aktivitet kan barnen skapa en “vattnets kretslopp-plansch” där de ritar de olika stegen i kretsloppet med hjälp av sina egna ord eller bilder. De kan presentera sina planscher för klassen och förklara varje steg.

Exit-ticket

  • Vad är vattnets kretslopp? Svar: ______________
  • Nämn en form av vatten. Svar: ______________
  • Vad händer med vatten när solen lyser på det? Svar: ______________
  • Hur kommer vattnet tillbaka till jorden? Svar: ______________
  • Varför är vatten viktigt? Svar: ______________

Hemuppgift

Som hemuppgift kan barnen be sina föräldrar att tillsammans observera något vattenrelaterat i sin närmiljö, som en damm, sjö eller flod, och diskutera vad som händer med vattnet där. Samla sina observationer i form av ord eller en bild.

Citat

*”Vatten är livets källa.”* – Okänd

Detta citat belyser vikten av vatten för allt liv och knyter an till lektionen om vattnets kretslopp.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion kan vara “Luftens betydelse för livet”. Detta tema är relevant för att förstå hur olika element i vår miljö samverkar.


Modern Tillbaka-knapp