Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne eller kurs: Svenska
Tema: Bokstavslek
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I detta moment kommer barnen att arbeta med att känna igen och namnge bokstäver, samt att förstå sambandet mellan bokstäver och ljud. Lektionen syftar till att stimulera barnens intresse för läsning och skrivning genom lekfulla aktiviteter.
Kunskapskrav
Barnen ska kunna namnge bokstäver samt visa förståelse för kopplingen mellan bokstäver och ljud.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver (10 min)
- Förklara vad bokstäver är och deras betydelse i språket.
- Visa exempel på bokstäver med hjälp av ett alfabet.
- Ställ frågor om bokstäver som barnen kan relatera till, t.ex. favoritbokstav.
Bokstavslyssning (10 min)
- Låt barnen lyssna på ljudet av olika bokstäver.
- Be dem att visa med händerna när de hör en bokstav som de känner igen.
- Diskussion kring vilken bokstav som hörde ihop med vilket ljud.
Bokstavsmemory (15 min)
- Introducera en memory-lek med bokstäver.
- Ge barnen kort på vilka bokstäverna finns och låt dem para ihop dessa.
- Uppmana barnen att säga namnet på bokstaven när de hittar ett par.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Samla barnen och låt dem dela med sig av vad de har lärt sig om bokstäver.
- Sammanfatta lektionen och förstärk ljud och namn på de bokstäver som gåtts igenom.
- Prata om bokstäver i barnens egna namn och favoritord.
Aktivitet
Som en praktisk lek kan barnen få skapa sina egna bokstavsaffischer där de ritar en stor bokstav och något som börjar på den bokstaven. Det kan till exempel vara “A” för “Äpple”. Barnen presenterar sina affischer för gruppen.
Exit-ticket
- Vilken bokstav börjar ditt namn på? (Svar: Namnets första bokstav)
- Vad är ljudet av bokstaven A? (Svar: “a”)
- Nämn ett ord som börjar på bokstaven B. (Svar: Exempelvis “boll”)
- Hur många bokstäver finns det i alfabetet? (Svar: 29)
- Vad är din favoritbokstav? (Svar: Elevens favoritbokstav)
Hemuppgift
Skicka hem en uppgift där barnen får i uppdrag att samla objekt i hemmet som börjar med en viss bokstav (t.ex. bokstaven M) och ta med till nästa lektion. Använd gärna en lista för att dokumentera sina fynd.
Citat
“Att läsa är att spara allt vad man har fått i sitt liv.” – Astrid Lindgren, 1986. Citatet betonar vikten av att läsa och skriva i barnens liv, vilket är centralt i lektionen om bokstäver.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Bokstavskombinationer”. Den föreslagna lektionen syftar till att lära barnen hur man kombinerar bokstäver för att skapa ord.