En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Guldlock och de tre björnarna

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Guldlock och de tre björnarna

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionen syftar till att utforska och förstå berättelsen om “Guldlock och de tre björnarna”. Det centrala innehållet omfattar högläsning av barnlitteratur samt samtal om handling och karaktärer.

Eleven kan berätta om handlingen i olika berättelser och beskriva huvudpersoner och deras egenskaper.

Lärarledda instruktioner
Högläsning av berättelsen (15 min)
  • Läs berättelsen “Guldlock och de tre björnarna” högt för klassen.
  • Variera rösten för de olika karaktärerna för att göra berättelsen mer levande.
  • Stanna upp vid viktiga händelser för att ställa frågor till eleverna och få dem att engagera sig.
Disskussion om karaktärerna (10 min)
  • Fråga eleverna om de kan namnge huvudkaraktärerna i berättelsen.
  • Diskutera vad som gör varje karaktär unik.
  • Be eleverna att dela med sig av sina tankar om vad de tycker om varje karaktär.
Berättelsens struktur (10 min)
  • Förklara den grundläggande strukturen i berättelsen: början, mitt och slut.
  • Rita en enkel berättelsekarta på tavlan och fyll i de olika delarna med hjälp från eleverna.
  • Diskutera vilka känslor som olika delar av berättelsen väcker.
Kreativ reflektion (10 min)
  • Be eleverna att rita en bild av sin favoritkaraktär från berättelsen.
  • Diskutera hur de skulle känna sig om de träffade sin karaktär i verkligheten.
  • Låt några elever dela sina bilder och berättelser med klassen.
Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna skapa en egen version av “Guldlock och de tre björnarna” där de får byta ut karaktärerna till djur de älskar. De kan rita vad som skulle hända i deras berättelse. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att uppmuntra eleverna att tänka kreativt och förstå berättelsens struktur.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket
  • Vad heter huvudpersonen i berättelsen?
    Svar: Guldlock.
  • Hur många björnar finns det i berättelsen?
    Svar: Tre björnar.
  • Vilken typ av mat hittar Guldlock i björnarnas hus?
    Svar: Gröt.
  • Vad gör Guldlock när hon ser björnarnas sängar?
    Svar: Hon testar dem och ligger i dem.
  • Hur reagerar björnarna när de upptäcker Guldlock?
    Svar: De blir förvånade.
Hemläxa

Be eleverna att berätta om en annan berättelse de gillar, och att måla en bild av den. Längd: 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan skriva en kort berättelse om en ny karaktär som de hittar på, och hur denna karaktär skulle interagera med Guldlock och björnarna. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa kreativitet och kunskap om berättelsens struktur och karaktärsutveckling.

Förslag för nästa lektion

Förslag: Utfatta en berättelse med egna karaktärer. Den nästa lektionen kan handla om att eleverna får skapa sina egna berättelser med nya karaktärer, vilket fortsätter arbetet med berättelsens struktur och karaktärsutveckling. Genom att skapa något eget får eleverna möjlighet att utforska sina egna idéer och reflektera över berättelsens byggstenar.

Förberedelser
  • Förbered en utskrift av berättelsen “Guldlock och de tre björnarna” att läsa upp för klassen.
  • Samla material för att rita (papper, färgpennor).
  • Tänk igenom frågor att ställa under diskussionen för att engagera eleverna.

×