Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Läslust och bokstavsljud

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Läslust och bokstavsljud

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att stimulera elevernas intresse för läsning genom gemensam och enskild läsning av skönlitteratur. Eleverna ska få möjlighet att träna på sambandet mellan ljud och bokstav, vilket är en grundläggande del av läsningens tidiga lärande. Vi kommer dessutom att arbeta med att återge innehållet och resonera kring budskapen i texterna.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge exempel på ljudets och bokstavens samband samt kunna återge delar av innehållet i en text och börja resonera om dess budskap.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bokstäver (10 min)

• Presentera alfabetet för eleverna och demostera hur bokstäverna låter.
• Använd bilder som visar bokstävernas form och ljud.
• Låt eleverna repetera ljuden tillsammans.

Gemensam läsning av en bilderbok (15 min)

• Välj en färgglad bilderbok och läs den högt för klassen.
• Fokusera på att betona ljuden och låta eleverna interagera.
• Stanna upp och ställ frågor om handlingen för att hålla elevernas intresse.

Samtal om innehållet (10 min)

• Fråga eleverna vad de tyckte om berättelsen.
• Diskutera karaktärerna och handlingen.
• Låt varje elev ge en kort sammanfattning av sin favoritdel.

Aktiviteter kopplade till bokstäver (10 min)

• Visa exempel på ord som börjar med olika bokstäver.
• Låt eleverna fundera över ord som de känner igen och relatera till sina egna erfarenheter.
• Introducera ljudlekar (exempelvis “Hitta bokstaven”).

Avslutning och repetition (5 min)

• Sammanfatta vad vi lärt oss om bokstäver och ljud.
• Uppmana eleverna att tänka på sina favoritord och dela med sig nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna kommer att få en uppgift där de i små grupper får skapa en egen kort berättelse. De ska använda sig av bilder från boken vi läste och skriva korta meningar som beskriver sina bilder, där de tydligt använder de bokstäver och ljud som vi lärt oss om.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Vilken bok läste vi idag? Svar: [Titel på boken]
• Kan du nämna tre bokstäver vi lärde oss? Svar: [Exempel på bokstäver]
• Vad betyder att “återge” en berättelse? Svar: Att berätta om handlingen i egna ord.
• Nämn en karaktär från berättelsen. Svar: [Karaktärens namn]
• Vad var din favoritdel av berättelsen? Svar: [Elevens svar]

Hemläxa

Be eleverna att rita en bild av sin favoritkaraktär från berättelsen och skriva minst 3 meningar om denna karaktär. (ca 50-100 ord).

Fördjupningsuppgift

Elever som visar extra intresse kan få i uppgift att skapa en egen kort bok med bilder och text. De kan använda sig av bokstaven de gillar mest och prata om vad som gör den speciell. Detta ger dem möjlighet att utforska språket djupare och utveckla sin kreativitet.

Förslag för nästa lektion

Övning av ljud och rimord. Den nästa lektionen kan fokusera på rim och ljudlek, där vi bygger vidare på bokstavsinlärningen och ljudförståelsen med roliga ramsor och sånger. Lektionen syftar till att göra eleverna ännu mer medvetna om språkljud och utmana dem att hitta på egna rimmar. Att arbeta med rim kopplar tillbaka till läsningen vi gjort, ett sätt att stärka språkets rytm och struktur, och det hänger ihop med kunskapskraven om att förstå och använda språkets ljud och struktur.

Förberedelser

• Förbered bilder och bok som ska användas.
• Planera och printa ut materials för elevernas aktivitet.
• Välj litteratur med lämpligt innehåll och illustrationer för gemensam läsning.


Modern Tillbaka-knapp
×