Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Rim och ljudlek

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Rim och ljudlek

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att arbeta med rim, ramsor och ljudlekar vilket är centrala delar i språkutvecklingen. Genom aktiviteter som involverar rim och rytm får eleverna möjlighet att känna igen talets ljudmönster och lekar med ord. Detta stärker deras språkförståelse och förbereder för läsning.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i och skapa ramsor och ljudlekar samt visa förståelse för rim och kloka med ord.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till rim (10 min)

• Förklara vad ett rim är och ge exempel på enkla rimord.
• Använd sånger och sånglekar för att demonstrera rimstrukturen.
• Ställ frågor till eleverna om ord som rimmar med varandra.

Rimlek och stavelser (15 min)

• Genomför en lek där eleverna delar upp ord i stavelser.
• Utmana dem att klappa i takt med stavelserna och rimma samtidigt.
• Låt eleverna komma upp med egna exempel på ord som passar in i rytmen.

Samtal kring rim och ramsor (10 min)

• Låt eleverna dela med sig av sina egna korta rim eller ramsor.
• Diskutera flera exempel som de kommer på som vi kan använda i aktiviteter.
• Uppmuntra till samarbete när de formar nya rim tillsammans.

Berättande genom ramsor (10 min)

• Välj en känd barnbok eller saga som använder mycket rim.
• Läs berättelsen och be eleverna att upprepa eller rimma med.
• Låt dem rita en bild som berättar om de olika rimmen i berättelsen.

Avslutning och repetition (5 min)

• Sammanfatta vad vi lärt oss under lektionen, repetera både rim och vad det innebär att leka med ljud.
• Förbered eleverna för att de ska få skapa egna rim under nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna ska i par skapa egna ramsor eller korta dikter som innehåller olika rimord. De ska använda ord som de har lärt sig under lektionen och illustrera sina ramsor genom att rita. Efter skapandet får de gärna framföra sina ramsor för klassen, vilket ger dem möjlighet att öva sin muntliga förmåga.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

• Vad är ett rim?
Svar: Ett rim är när två eller flera ord låter lika i slutet.
• Kan du ge ett exempel på två ord som rimmar?
Svar: [Exempel på rimord, t.ex. katt – hatt]
• Varför är rim viktigt för vår språkförståelse?
Svar: Rim hjälper oss att förstå ordens ljud och hur de hör ihop.
• Vad betyder “stavelser”?
Svar: Stavelser är ljud eller delar av ord vi klappar eller ramsar till.
• Kan du berätta en egen ramsa?
Svar: [Elevens egen skapade ramsa]

Hemläxa

Klara en hemläxa där eleverna ska skriva ner tre egna rim och rita en bild till vart och ett av dem. (ca 50-100 ord).

Fördjupningsuppgift

För elever som är mer förtrogna med rim och ordlekar kan en fördjupningsuppgift vara att skriva en egen kort rimdikt på 4-6 rader som de själva också ska framföra. Detta kommer att ge dem chansen att visa sin kreativitet och språkförståelse.

Förslag för nästa lektion

Skapande av egna ramsor. Vid nästa lektion kan vi fokusera på att eleverna ska få skapa och presentera sina egna ramsor. Fokus ligger på att använda rim och att experimentera med rytm och ljud, vilket blir en del av en fortsättning på vår nuvarande tema. Det är relevant för eleverna att utveckla sin förmåga att skapa egna texter och uttrycka sig muntligt, vilket kopplar tillbaka till kunskapskraven.

Förberedelser

• Välj böcker och sånger med rim som kan användas.
• Förbered material och bilder för elevernas skapande av ramsor.
• Planera interaktiva aktiviteter och lekar med stavelser.


Modern Tillbaka-knapp
×