Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Rim och ramsor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I förskoleklassen ska barnen ges möjlighet att utveckla sin språkförståelse och sitt ordförråd genom att arbeta med rim och ramsor. Detta inkluderar att lyssna på, samtala om och även skapa egna rim och ramsor för att utveckla sin förståelse för språkliga strukturer och ljud.
Kunskapskrav
Barnen ska kunna delta i gemensamma rim och ramsor, samt visa förståelse för språket genom att kunna skapa egna rim och leka med språket.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till rim och ramsor (10 min)
– Berätta för barnen vad rim är och ge exempel på olika rim.
– Sjung en enkel sång eller ramsa som innehåller rim.
– Fråga barnen om de kan komma på några ord som rimmar.
Lyssna och reagera på rim (15 min)
– Läs en kort saga eller sång som innehåller rim.
– Pausa och låt barnen gissa vilket ord som ska komma som rim.
– Diskutera tillsammans varför det är roligt med rim.
Skapa egna rim (15 min)
– Dela in barnen i små grupper och ge dem en uppgift att komma på ett eget rim.
– Hjälp dem med ord som kan rimmar och skapa en liten ramsa tillsammans.
– Låt varje grupp presentera sitt rim för klassen.
Avslutande aktivitet (10 min)
– Genomföra en gemensam rimlek där barnen får turas om att säga ett ord och de andra ska hitta ett ord som rimmar med det.
– Sammanfatta lektionen och prata om varför rim är roliga och viktiga.
Aktivitet
Barnen kan tillsammans skapa en stor affisch där de skriver ner sina egna ramsor och rimmar, sedan kan de illustrera de olika ramsorna med teckningar. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att låta barnen uttrycka sig kreativt och visualisera sina skapelser.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är rim?
– Svar: Rim är när två eller flera ord har samma ljud i slutet.
– Ge ett exempel på ett ord som rimmar med “katt”.
– Svar: “Matt” eller “Hatt”.
– Vad är en ramsa?
– Svar: En ramsa är en kort och oftast rimmande text som ofta är rolig att säga.
– Varför är det kul med rim?
– Svar: För att det låter roligt och är spännande att leka med ord.
– Kan du säga ett rim som vi kom på idag?
– Svar: Deltagande barn kan ge olika exempel på ramsor/rim de skapat.
Hemläxa
Barnen får hem en uppgift att hitta tre ord som rimmar med deras namn och rita en bild av något som börjar på dessa ord. (Längd: 3 ord)
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan barnen få skapa en egen kort ramsa och framföra den för klassen. Detta ger dem möjlighet att visa sin kreativa förmåga och att samarbeta för att framföra något de skapat tillsammans.
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: Rim och ljudlekar
I nästa lektion kan vi fokusera på ljud och rim genom att introducera ljudlekar där barnen ska få uppleva hur ord låter och rimmar. Lektionen kommer att täcka innehåll kring ljudets betydelse i språket och hur man kan leka och experimentera med olika ljud i talet. Kunskapskrav som är aktuella handlar om att deltagande barn ska kunna leka med ljud och ramsor i grupp.
Förberedelser
– Förbered böcker eller rim-ramsor som kan läsas högt.
– Skapa material för affischen (papper, färger).
– Tänk på att ha en samling med exempel på kända rim.