Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Tidig läs- och skrivutveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar utveckling av språklig medvetenhet samt förmågan att känna igen och skriva bokstäver, ljud och ord. Det inkluderar också arbete med att förstå och använda grundläggande skriv- och lässtrategier.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda språket på ett enkelt sätt. Eleven kan dessutom känna igen och skriva några bokstäver och ord.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver och ljud (10 min)
– Presentera alfabetet med sång som eleverna kan sjunga med i.
– Visa varje bokstav och låt eleverna följa efter i luften med sina händer.
– Berätta om sambandet mellan ljud och bokstäver med exempel från klassrummet.
Gruppdiskussion om bokstäver (10 min)
– Dela upp eleverna i små grupper och ge varje grupp några bokstäver att diskutera.
– Be dem komma på ord som börjar med bokstäverna.
– Sammanställ svaren på tavlan enskilt för varje bokstav.
Skrivövning med bokstavsform (15 min)
– Ge varje elev linjerat papper med stora bokstäver tryckta på.
– Låt dem öva på att skriva dessa bokstäver och säga ljudet som hör till varje bokstav medan de skriver.
– Gå runt och ge individuell feedback.
Läsestund med bilderböcker (10 min)
– Välj en eller två bilderböcker och läs högt för klassen.
– Stanna upp och låt eleverna beskriva bilderna och gissa vad som händer härnäst.
– Be dem peka och säga bokstäverna när de ser dem i texten.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Fråga eleverna vad de lärt sig under lektionen.
– Låt dem dela sina egna erfarenheter av att skriva eller läsa.
– Betona vikten av att öva och ha roligt med språk.
Aktivitet
Eleverna ska göra en bokstavsposter där de ritar en bild av ett ord som börjar med en viss bokstav och skriver bokstaven bredvid. De kan också dekorera sin poster med färger och klistermärken. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att uppmuntra kreativitet och förstärka kopplingen mellan bokstäver och ord.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vilken bokstav börjar ordet “hund”?
Svar: H
– Nämn ett ord som börjar med bokstaven “S”.
Svar: Sol
– Vad ljudar bokstaven “M”?
Svar: Mmm
– Hur många bokstäver finns det i alfabetet?
Svar: 29
– Kan du skriva bokstaven “A”?
Svar: Ja, (eleven demonstrerar genom att skriva).
Hemläxa
Eleverna ska rita en bild som representerar deras favoritord och skriva ordet under bilden. Om de får hjälp av en vuxen, kan de även få tips på att ordet skrivs.
Längd: 5-10 ord
Fördjupningsuppgift
För en fördjupningsuppgift kan eleven få i uppgift att skriva en kort berättelse (3-5 meningar) om en figur vars namn börjar på en specifik bokstav. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att tillämpa sina kunskaper i både läsande och skrivande på en högre nivå.
Förslag för nästa lektion
Bokstäver och ljud i naturen
Denna lektion kan fokusera på att hitta bokstäver i naturen och koppla dem till olika djur eller växter. Det kan innefatta att gå ut och leta efter exempel på bokstäver i form av föremål eller att samla bilder av saker som börjar på samma bokstav. Detta stärker observation och koppling mellan omvärlden och språket.
Förslaget är relevant eftersom det uppmuntrar eleverna att använda sin kreativa förmåga samtidigt som de förstärker sina kunskaper i läsning och skrivning. Innehållet i nästa lektion bör täcka både praktiska och teoretiska aspekter av bokstäver och ljud, med målet att de ska förstå och identifiera språkliga strukturer i sin omgivning.
Förberedelser
– Förbereda materialsatser med bokstavsark och skrivpapper.
– Samla bilderböcker som är relevanta för lektionen.
– Göra i ordning exempel på bokstavsdekaler och klistermärken för aktiviteten.