En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Fritidshem. Lärande och utveckling – Vänskap och samarbete

Lektionsplanering

Årskurs: Fritidshem
Ämne: Lärande och utveckling
Tema: Vänskap och samarbete

Koppling till styrdokument

Undervisningen inom fritidshemmet ska utveckla elevers förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer och samarbeta med andra. Eleverna ska ges möjlighet att pröva sina identiteter i möten och samspel, samt få erfarenheter av att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. En del av undervisningen ska också fokusera på lek och aktiviteter som stödjer socialt samspel och demokratisk förståelse.

Kunskapskrav

Eleven kan på ett enkelt sätt framföra åsikter och tankar, ställa frågor och delta i samtal. Eleven kan delta i lekar och aktiviteter som främjar samarbete och skapa relationer med kamrater, samt visa förståelse för normer och regler i lekar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat vänskap (10 min)

• Presentera temat vänskap för eleverna och dess betydelse i samhället.
• Diskutera hur vänskap kan påverka våra känslor och hur vi mår.
• Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av vänskap.

Gruppdiskussioner om samarbete (15 min)

• Dela upp eleverna i mindre grupper och ge dem frågor att diskutera kring vad samarbete innebär.
• Ge exempel på situationer där samarbete är viktigt.
• Låt varje grupp dela med sig av sina tankar till resten av klassen.

Kreativ aktivitet: Bygga vänskapshus (15 min)

• Ge eleverna material som papper, kartong och lim för att bygga “vänskapshus”.
• Förklara att de ska samarbeta för att skapa något tillsammans som symboliserar vänskap.
• Uppmuntra dem att reflektera över hur de kan samarbeta effektivt under denna aktivitet.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

• Samla eleverna för en gemensam reflektion över vad de har lärt sig under lektionen.
• Diskutera hur vi kan agera för att stödja och vårda våra vänskapsrelationer.
• Presentera tankar om hur lektionens innehåll kan tillämpas i deras liv utanför skolan.

Aktivitet

Som en del av gemenskapen kommer eleverna att dokumentera sina vänskapsbyggande aktiviteter genom att skapa en poster där de skriver ner och ritar sina tankar kring vänskap och samarbete. Denna poster ska sedan ställas ut i fritidshemmets gemensamma utrymme för att påminna alla om vikten av vänskap.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad betyder vänskap för dig?
Svar: Vänskap innebär att ha någon att lita på och dela sina tankar med.
• Nämn en egenskap som är viktig i en vänskap.
Svar: Ärlighet.
• Hur kan vi samarbeta bättre i grupparbeten?
Svar: Genom att lyssna på varandra och dela ansvaret.
• Ge ett exempel på en lek som kräver samarbete.
Svar: Följa John.
• Vad gör att en vänskap är stark?
Svar: Kommunikationen och stödet man ger varandra.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort berättelse (cirka 100 ord) om en gång när de hjälpte en vän. Berättelsen ska innehålla vad som hände och hur det kändes att hjälpa.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan skapa en kort film där de skildrar en händelse av vänskap eller samarbete. Filmen ska innehålla dialog och exempel på hur man stöttar sina vänner. Denna uppgift ska ge dem möjlighet att visa sin förståelse för teman som vänskap och samarbete genom kreativt uttryck.

Förslag för nästa lektion

“Konflikthantering och problemlösning”. Denna lektion kommer att handla om hur vi kan hantera konflikter som uppstår i vänskapsrelationer och hur vi gemensamt kan lösa problem. Vi kommer att diskutera strategier och metoder för att hantera svåra situationer på ett konstruktivt sätt, vilket är viktigt för att upprätthålla goda relationer och samarbete. Lektionen bör också beröra aktuella kunskapskrav kopplade till samarbete och respektfull kommunikation.

Förberedelser

• Förbered material till det kreativa arbetet (papper, kartong, lim).
• Skapa diskussionsfrågor för grupparbetet.
• Planera för visuellt stöd under lektionen, som exempel på vänskapsrelationer och samarbetsstrategier.


×