Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi. Överflödig information om geografi. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 8

Ämne: Geografi

Tema: Överflödig information om geografi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kunskap om och förståelse för centrala begrepp och teorier inom geografi. Eleven kan med viss hjälp ge exempel på hur naturgeografi och samhällsgeografi hänger ihop.
Användning av olika typer av kartmaterial och annan information. Eleven kan med viss säkerhet använda och tolka kartor och andra geografiska källor.
Kritiskt förhållningssätt till information från olika källor samt hur information kan vara vinklad eller överdriven. Eleven redogör med viss säkerhet för information från olika källor och kan förklara dess betydelse.

[Lgr22, Geografi, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till geografisk information (10 min)

  • Presentera lektionens syfte och mål.
  • Diskutera varför det är viktigt att kunna navigera och tolka geografisk information i dagens samhälle.
  • Ge exempel på källor där geografi framställs, så som nyheter, skolböcker och digitala medier.

2. Verktyg för kartläsning (15 min)

  • Gå igenom grundläggande symboler och tecken på kartor.
  • Distributionsövning: ge eleverna kartor med olika informationskällor och låt dem läsa av informationen.
  • Förklara hur man kan använda GPS och appar för att få geografisk information.

3. Diskussion om informationskällor (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och låt dem diskutera hur olika källor kan påverka vårt sätt att se på geografiska fakta.
  • Återkoppla genom att låta grupperna dela med sig av sina insikter.

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad vi lärt oss under lektionen.
  • Diskutera hur vi som individer kan bli mer medvetna konsumenter av geografisk information.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Geografiska källor: Förståelse för olika källor av geografisk information, både tryckta och digitala.
  • Kritisk granskning: Att kunna granska och kritiskt bedöma informationens tillförlitlighet och relevans.
  • Kartografi: Grundläggande förståelse för kartografi och hur kartor skrivs, inklusive användning av symboler och skala.
  • Modern teknologi: Hur teknologiska verktyg som GPS och kartapplikationer kan användas för att lokalisera och tolka geografisk data.
  • Mediapåverkan: Diskussion om hur media presenterar geografiska fakta och hur detta kan påverka vår perception av verkligheten.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kartografi Läran om att skapa och använda kartor. Från grekiska “karto-” (platta) och “-grafi” (skrivande).
GPS Global Positioning System, teknik för positionsbestämning. Engelska, förkortningar av Global Positioning System.
Geografi Studiet av jorden och dess fenomen, inklusive mänsklighet. Från grekiska “geo” (jord) och “graphia” (beskrivning).
Källkritik Förmågan att granska och värdera informationens källor. Från svenskans “källa” och “kritik” från grekiska “kritike”.

Diskussionsfrågor

  • A. På vilket sätt kan överdriven information om klimatförändringar påverka vår åsikt om ämnet?
  • B. Hur kan vi säkerställa att vi använder pålitliga källor när vi söker geografisk information?
  • C. Vilka är de potentiella farorna med att enbart förlita sig på digitala källor för att få geografisk information?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppdrag att undersöka en specifik geografisk fråga, till exempel “Vilka resurser finns i min hemkommun?” Varje grupp ska använda minst tre olika källor (både digitala och tryckta) för att samla information. De ska sammanställa sina findings och presentera dem för klassen. Under presentationen ska de även diskutera källorna de använt och reflektera kring deras tillförlitlighet.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är kartografi? Läran om att skapa och använda kartor.
2. Varför är källkritik viktigt? För att bedöma informationens tillförlitlighet.
3. Ge exempel på en digital kartapplikation. Google Maps.
4. Vad kan påverka vår uppfattning av geografisk information? Mediapresentationer, vinkling av nyheter.
5. Vilka källor ska man använda för att verifiera information? Offentliga databaser, vetenskapliga artiklar.
6. Vad kännetecknar en tillförlitlig källa? Neutralitet, objektivitet och verifierbarhet.
7. Hur kan GPS-teknik användas i geografi? För att navigera och lokalisera platser.
8. Vilka typer av kartor finns det? Tematiska kartor, topografiska kartor etc.

Hemuppgift

Ett exempel på hemuppgift skulle kunna vara att eleverna ska välja en geografisk fråga eller fenomen och undersöka det mer ingående. De ska skriva en rapport på 2-3 A4-sidor där de använder minst fem olika källor och diskuterar deras trovärdighet. Rapporten ska även innehålla en reflektion över hur den valda frågan relaterar till dagens samhälle.

Citat

”Karten ist nicht die Welt, sondern ihr Abbild.” – Johann Georg von Lerchenfeld (1844) Detta citat, som översätts till ”Kartan är inte världen, utan dess avbild”, påminner oss om vikten av att förstå att kartor är representationer av verkligheten och att vi alltid måste vara medvetna om deras begränsningar.


Modern Tillbaka-knapp