Lektionsplanering för Barn- och ungdomssjukvård
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Barn- och ungdomssjukvård
Tema: Samverkan och teamwork inom barn- och ungdomssjukvård
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på vikten av samverkan och teamwork inom barn- och ungdomssjukvård. Det omfattar hur olika professioner samarbetar för att ge bästa möjliga vård och stöd till barn och deras familjer, samt betydelsen av att involvera föräldrar och andra viktiga aktörer i vårdprocessen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för hur samverkan mellan olika professioner och aktörer inom vård kan påverka barnets vård och välbefinnande. Eleven ska också kunna diskutera och reflektera över sin egen roll i teamarbete och vikten av kommunikation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till samverkan (10 min)
- Presentera syftet med lektionen och betona vikten av samarbete och teamarbete i vården av barn.
- Diskutera skillnader mellan individuellt arbete och samarbete i team.
- Ställ frågor kring elevernas erfarenheter av teamwork.
Olika professioner och deras roller (15 min)
- Gå igenom olika professioner som involveras i barn- och ungdomsvård, såsom sjuksköterskor, läkare, psykologer och socionomer.
- Diskutera hur dessa professioner samarbetar för att ge bästa möjliga vård till barn.
- Presentera exempel där tvärprofessionella samarbeten gör skillnad i vårdresultat.
Rollspel kring samarbete (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika scenarier som kräver samarbete mellan olika vårdprofessioner.
- Låt dem diskutera och förbereda en rollspelsövning där de visar hur de skulle samarbeta i den aktuella situationen.
- Grupperna framför sina rollspel inför klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala teman och diskussioner.
- Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig om teamwork och hur de kan tillämpa detta i framtida yrken.
- Diskutera hur god kommunikation och förståelse för andra professioners roller kan förbättra vården.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där de får skapa en handlingsplan för hur en samverkan mellan olika professioner kan läggas upp för att ge ett barn bästa möjliga stöd vid en specifik diagnos (t.ex. ADHD, autism). De ska beskriva vilken roll varje profession har och hur de kan samarbeta. Grupperna presenterar sina handlingsplaner.
Exit-ticket
- Nämn en viktig fördel med samverkan inom vården. (Bättre vårdresultat)
- Vilka professioner kan man hitta inom barn- och ungdomsvård? (Läkare, sjuksköterskor, psykologer, socionomer)
- Vad är en viktig aspekt av teamwork? (God kommunikation)
- Hur kan föräldrars involvering påverka vården? (Ökar trygghet och delaktighet för barnet)
- Ge ett exempel på en situation som kräver samarbete mellan flera professioner. (Vid komplexa diagnoser eller behandlingsplaner)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion kring vikten av samverkan och teamwork inom barn- och ungdomssjukvård. De ska inkludera en situation där samverkan var avgörande för ett lyckat resultat och diskutera vad de lärt sig av detta.