Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Bild 1 – Bildspråk och berättande i visuella verk

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 1
Tema: Bildspråk och berättande i visuella verk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla bildens element, hur de uttrycker stämningar, betydelser och berättelser i olika genrer, samt hur betraktaren tolkar bilden utifrån dess beståndsdelar. Även hur bilder avspeglar olika perspektiv, till exempel genus och klass, etnicitet och ålder hos konstnär och betraktare.

Kunskapskrav

Eleven gör enkla bildtolkningar, redogör översiktligt för bildens byggstenar och diskuterar översiktligt bildbetydelser i samband med det egna arbetet. Dessutom gör eleven enkla bedömningar av egna och andras bilder samt enkla reflektioner över sammanhanget och bildens funktion.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bildspråk (10 min)

• Presentera begreppet bildspråk och dess betydelse genom att visa exempel på olika konstverk.

• Diskutera hur färg, form och komposition kan påverka känslor och budskap i en bild.

• Engagera eleverna i en kort diskussion kring deras egna upplevelser av bilder.

Analys av visuella verk (15 min)

• Välj ut ett par visuella verk och låt eleverna analysera dem i grupper.

• Ge eleverna specifika frågor att reflektera över, som exempelvis “Vilka känslor väcker bilden?” och “Vad berättar bilden?”

• Samla klassens reflektioner och diskutera gemensamma teman.

Praktiskt arbete med bildskapande (15 min)

• Introducera en övning där eleverna skapar egna bilder baserade på teman från dagens diskussion.

• Ge dem riktlinjer för att tänka på färg, form och komposition.

• Ge exempel på material som kan användas för bilden.

Presentation av arbeten (5 min)

• Ge eleverna möjlighet att kort presentera sina skapelser för klassen och förklara sina val.

• Ge utrymme för respons från klasskamrater.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en bild som berättar en historia eller förmedlar ett budskap utifrån dagens lärande kring bildspråk. De ska använda minst tre olika tekniker, såsom måleri, collage och digital bildbearbetning. Aktiviteten syftar till att låta eleverna använda sina praktiska färdigheter samt de teoretiska insikterna om hur bildspråk kan påverka tolkning och känsla.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

• Vad är bildspråk och hur kan det påverka vår tolkning av en bild?
Svar: Bildspråk handlar om hur färg, form och komposition uttrycker känslor och budskap.

• Vilka element i en bild kan påverka stämningen?
Svar: Färgval, linjer, ljus och skugga kan alla påverka stämningen.

• Vad innebär det att tolka en bild?
Svar: Att tolka en bild innebär att analysera dess innehåll, betydelse och hur den påverkar betraktaren.

• Ge ett exempel på hur perspektiv kan skilja sig i bildkonst.
Svar: Perspektiv kan skilja sig beroende på konstnärens bakgrund och vilket budskap de vill förmedla, som genus eller klass.

• Varför är feedback viktig när man arbetar med bildskapande?
Svar: Feedback hjälper till att utveckla den egna estetiska förståelsen och kan ge nya insikter i hur andra uppfattar ens arbete.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en analys (300-500 ord) av en vald bild, där de reflekterar över bildens element, budskap och den känsla den väcker.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att skapa en serie bilder som tillsammans berättar en historia. Varje bild ska representera ett specifikt kapitel i berättelsen och eleverna ska dokumentera sin kreativa process noggrant, samt förbereda en presentation av sitt arbete med fokus på bildens språk och dess påverkan.

Förslag för nästa lektion

Jämförelse av olika bildgenrer. Det är viktigt för elever att förstå skillnaderna mellan olika bildgenrer, exempelvis porträtt, landskap eller abstrakt konst. Lektionen kan fokusera på att analysera och diskutera hur genren påverkar både skapandet och tolkningen av verket, vägledande av kunskapskraven kring analys och reflektion.

Denna lektion bör täcka innehållet av hur olika genrer ställer unika krav på uttryck och tolkning. Kunskapskraven som kan integreras här omfattar elevernas förmåga att identifiera och beskriva skillnaderna mellan genrer och att göra välgrundade bedömningar av visuella verk.

Förberedelser

• Välj ut bilder/konstverk för diskutera i analysmomentet.
• Förbered material för den praktiska bildskapande aktiviteten.
• Strukturera presentationen av arbetet och ge möjlighet till utrymme för feedback.


Modern Tillbaka-knapp
×