Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 3
Tema: Fördjupad teknik och konceptuellt skapande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i Bild 3 ska fokusera på att eleverna tillämpar avancerade tekniker och experimenterar med olika material och medier. Eleverna ska utveckla sina egna konstnärliga koncept och reflektera över hur dessa påverkar skapande och betraktande av konstverk.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra avancerad bildproduktion med varierande tekniker och medier, samt analyserar sina egna och andras verk med djup insikt i tekniska, estetiska och konceptuella aspekter. Eleven kan dessutom formulera sina konstnärliga idéer och tankar i både praktisk och teoretisk kontext.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till fördjupad teknik (10 min)
• Förklara syftet med lektionen och vikten av att experimentera med nya tekniker och material i konsten.
• Diskutera exempel på avancerade tekniker (exempelvis mixed media, installationskonst eller digital konst) och hur de kan användas för att förstärka konstverkets budskap.
• Fråga eleverna om deras erfarenheter av dessa tekniker och vilka de skulle vilja utforska vidare.
Demonstration av tekniker (15 min)
• Utför en demonstration av en eller två avancerade tekniker som eleverna kan testa. Visa exempel på hur man arbetar med dessa tekniker och dela med dig av tips och tricks.
• Q&A-session där eleverna kan ställa specifika frågor om teknikerna och dess tillämpning.
Praktiskt arbete med egna projekt (20 min)
• Låt eleverna börja planera sina egna projekt där de använder en eller flera avancerade tekniker.
• Eleverna ska reflektera kring sina koncept och hur den valda tekniken kan hjälpa dem att uttrycka sina idéer.
• Cirkulera och ge individuellt stöd under arbetsprocessen, inkludera tekniskt stöd och kreativ vägledning.
Sammanfattning och delning av planer (5 min)
• Låt varje elev eller grupp kort sammanfatta sina idéer och planer för sina projekt inför klassen.
• Ge möjlighet för frågor och stöd från kamrater, vilket uppmuntrar till samarbeten och kreativa diskussioner.
Aktivitet
Eleverna arbetar målmedvetet med att skapa sina egna verk, med fokus på att använda avancerade tekniker och medier. Aktiviteten syftar till att främja kreativitet och teknisk kompetens samt att ge möjlighet till djupgående reflektion över sina konstverk.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vilken teknik eller metod planerar du att arbeta med och varför?
Svar: (Elevens reflektion kring den valda tekniken.)
• Vad hoppas du kunna åstadkomma med ditt projekt?
Svar: (Elevens mål och intentioner.)
• Vad var det mest intressanta du lärde dig under dagens demonstration?
Svar: (Elevens insikter, exempelvis “Jag lärde mig om hur man kombinerar olika material.”)
• Hur kan dina tidigare erfarenheter i Bild 1 och 2 hjälpa dig i det här projektet?
Svar: (Elevens reflektion över tidigare lärdomar.)
• Vilka utmaningar förväntar du dig att stöta på under arbetets gång?
Svar: (Elevens förväntningar kring svårigheter.)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en projektbeskrivning (500-700 ord) som inkluderar en grundlig genomgång av sina idéer, de tekniker och material de planerar att använda, samt reflektioner över syftet med deras skapande.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att genomföra en individuell forskningsuppgift om en konstnär eller rörelse som arbetar med liknande tekniker. De ska skriva en sammanfattning (800-1000 ord) av deras fynd, och relatera dessa insikter till sina egna projekt och arbetsprocesser.
Förslag för nästa lektion
Fortsättning av praktiskt arbete och reflektion. I nästa lektion kommer fokus att ligga på att fortsätta med det praktiska arbetet. Eleverna kommer att få mer tid att utveckla sina projekt och reflektera över sina framsteg, samt få feedback både från läraren och sina klasskamrater om sina pågående arbeten. Denna lektion är viktig för att hjälpa eleverna att se sina idéer förverkligas och att formulera reflektioner kring sina egna och andras konstverk, vilket stärker den kreativa processen och lärandet.
Förberedelser
• Förbered material och resurser för att stödja elevernas praktiska arbete med avancerade tekniker.
• Skapa en plan för hur tiden ska struktureras under nästa lektion för att maximera kreativiteten och produktiviteten.
• Samla exempel och information om konstnärer eller tekniker att använda som referensmaterial under lektionen.