En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Bild 3 – Genomförande av utställning

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 3
Tema: Genomförande av utställning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion ska eleverna genomföra och delta i en utställning av sina konstverk. De ska få möjlighet att ställa ut sina verk, presentera dem för varandra och eventuellt för en extern publik. Eleverna får även träna i att ge och ta emot feedback och reflektera över sin konst och sin utveckling som konstnärer.

Kunskapskrav

Eleven kan presentera och diskutera sina konstverk med andra, samt ge och ta emot konstruktiv kritik. Dessutom kan eleven reflektera över sin konstnärliga utveckling och knyta an till sin arbetsprocess och konstverkets tematik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till utställningen (10 min)

• Inled med att välkomna alla till utställningen, både elever och eventuella besökare.
• Gå igenom lektionens syfte och vad de kan förvänta sig under utställningen.
• Förklara vikten av presentationsteknik och hur dessa färdigheter kommer att gagnas i deras fortsatta konstnärliga arbete.

Upphängning och arrangemang av konstverk (20 min)

• Låt eleverna ställa upp sina konstverk i rummet. Se till att allt hänger eller placeras på ett sätt som framhäver de enskilda verken.
• Tilldela varje elev en kort tid för att hänga upp sina verk, med möjlighet att justera. Ge vägledning om hur man ska arrangera och placera fint för bästa effekt.

Presentation av konstverken (15 min)

• Ge eleverna tid att presentera sina verk för klassen (och för en eventuell extern publik).
• Under presentationen ska de diskutera vad som inspirerade deras verk, den kreativa processen och de tekniker de använt.
• Inkludera frågor som kan ställas till eleverna för att stimulera diskussionen.

Feedback och reflektion (5 min)

• Efter varje presentation ska de andra eleverna ges möjlighet att ge konstruktiv feedback.
• För att uppmuntra en öppen diskussion, skapa en struktur för hur feedbacken kan ges, såsom “vad jag tycker om…”, “jag skulle vilja veta mer om…”, och “jag tror att det skulle vara intressant om…”.

Aktivitet

Eleverna deltar aktivt i att ställa ut sina konstverk, presentera dem, och ge och ta emot feedback. Aktiviteten syftar till att ge eleverna en plattform för att visa sina skapelser och för att främja en dialog kring konstnärligt skapande.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

• Vad kände du när du presenterade ditt verk?
◦ Svar: (Elevens reflektioner om presentationens påverkan på deras upplevelse.)
• Vilken feedback fick du som var särskilt värdefull?
◦ Svar: (Elevens insikter om den feedback de fått.)
• Hur planerar du att använda denna feedback i framtida projekt?
◦ Svar: (Elevens framtidsorienterade reflektion.)
• Hur har din uppfattning om din egen konst förändrats genom utställningen?
◦ Svar: (Elevens reflektion kring hur de ser på sitt arbete nu.)
• Vad var den mest överraskande insikten under utställningens gång?
◦ Svar: (Elevens svar kring överraskningar de stött på.)

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (400-600 ord) om sina erfarenheter under utställningen. De ska inkludera sin upplevelse av att visa sitt arbete, ge och ta emot feedback samt vad de har lärt sig om sig själva och sina skapelser.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan åläggas att skapa en utställningsrapport (800-1000 ord) som dokumenterar utställningen. Rapporten ska inkludera analyser av konstverken, reflektioner över processen, de samtal som skedde under utställningen och hur de olika verken samverkar i ett övergripande tema.

Förslag för nästa lektion

Reflektion över utställning och framtida projekt. I nästa lektion kommer fokus att ligga på att reflektera över utställningsupplevelsen och de insikter som eleverna fått. Eleverna kommer också att diskutera sina framtida projekt och hur de kan utveckla sina konstnärliga färdigheter framöver. Denna lektion är relevant för att ge eleverna en sammanhang för sina erfarenheter, hjälpa dem att sätta upp framtida mål och för att motivera deras fortsatta konstnärliga utveckling.

Förberedelser

• Samla feedback från besökare och elever under utställningen för att ge en bra grund till nästa lektion.
• Skapa ett utrymme för en diskussion där eleverna får dela sina erfarenheter av utställningen och sätt som de vill utvecklas.
• Bered eventuella material som kan behövas för kommande projekt och insikter.


×