Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Brand och räddning
Tema: Räddningstekniker och första hjälpen vid bränder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla grunderna i räddningstekniker, inklusive hur man hanterar situationer med bränder och brännskador. Det fokuseras på första hjälpen, stabilisering av skadade personer och användningen av nödutrustning. Eleverna ska också lära sig om lagar och regler kopplade till första hjälpen och räddning.
Kunskapskrav
Eleven redogör utförligt och nyanserat för räddningstekniker och första hjälpen vid bränder. Eleven ska kunna identifiera skador och vidta lämpliga åtgärder, samt dokumentera och rapportera händelser relaterade till räddning och första hjälpen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till räddningstekniker (10 min)
- Definiera vad räddningstekniker innebär och deras syfte i nödsituationer.
- Diskutera vikten av att agera på rätt sätt vid bränder och förknippade skador.
- Ge exempel på de mest vanliga räddningsteknikerna i samband med bränder.
Grunderna för första hjälpen (15 min)
- Gå igenom hur man får igång en effektiv första hjälpen-behandling vid brännskador och rökförgiftning.
- Diskutera vad man ska tänka på när man närmar sig en skadad person i en brand.
- Presentera de viktigaste resurserna som används för första hjälpen.
Praktisk övning: Simulering av räddning och första hjälpen (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att skapa en simulering där de får hantera en nödsituation – till exempel en person som har brännskador.
- Grupperna ska demonstrera hur de utför första hjälpen och räddningstekniker i en kontrollerad övning.
- Observera och ge feedback på hur väl de tillämpar sina kunskaper i praktiken.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens viktiga punkter om räddningsteknik och första hjälpen.
- Diskutera hur viktigt det är att ha denna kunskap både inom och utanför yrkeslivet.
- Ställ frågor kring hur eleverna kan använda sina färdigheter i verkliga livssituationer.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka fördelar ser ni med att vara utbildad i första hjälpen vid bränder?
- B. Hur kan ni förbereda er för att hantera brännskador i vardagen?
- C. Vilka resurser tycker ni är mest ovärderliga när det kommer till första hjälpen?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en handlingsplan för hur man ger första hjälpen vid brännskador. Planen ska innehålla steg-för-steg-instruktioner, resurser som behövs och hur man effektivt kan kommunicera i en nödsituation. Var och en ska presentera sina handlingsplaner för klassen.
Exit-ticket
- Nämn en viktig åtgärd man ska vidta vid brännskador. Svar: Kyl omedelbart brännskadan med kallt vatten.
- Vad bör man undvika att göra vid en brännskada? Svar: Använda is eller kalla kompresser direkt på såret.
- Hur kan en snabb respons påverka utfallet av en brandrelaterad skada? Svar: Snabb första hjälp kan minska skador och komplikationer.
- Varför är det nödvändigt att följa upp skadade patienter efter första hjälpen? Svar: För att säkerställa att de får rätt medicinsk vård.
- Hur kan man använda scenarier för att förbättra sin beredskap vid bränder? Svar: Genom att öva på scenarier kan man förbereda sig mentalt och praktiskt för faktiska situationer.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en rapport (max 500 ord) om en typ av brännskada.