En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Bygg och anläggning 1 – Riskbedömning och säkerhet på arbetsplatsen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bygg och anläggning 1

Tema: Riskbedömning och säkerhet på arbetsplatsen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla lagar och rekommendationer kring arbetsmiljö, hälsa och säkerhet i bygg- och anläggningsbranschen. Eleverna ska lära sig om olika typer av risker kopplade till arbetsuppgifter, metoder för riskbedömning, samt hur man skapar en säker arbetsmiljö. Fokus ligger på att förstå vikten av att förebygga olyckor och främja hälsa och säkerhet.

Kunskapskrav

Eleven redogör för vanliga risker i byggbranschen och hur dessa kan hanteras. Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgifter samt dokumenterar och utvärderar sin arbetsprocess med hänsyn till säkerhet och arbetsmiljö. Dessutom visar eleven förståelse för lagar och regler som styr arbetsmiljö och säkerhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till riskbedömning (10 min)

  • Definiera vad riskbedömning innebär och dess betydelse inom byggbranschen.
  • Diskutera vikten av arbetsmiljö och hur en säker miljö påverkar arbetet och arbetsresultatet.
  • Presentera vanliga förekommande risker i byggarbete.

Metoder för riskbedömning (15 min)

  • Gå igenom de grundläggande stegen i en riskbedömning: identifiera risker, bedöma och prioritera dessa, och föreslå åtgärder.
  • Presentera exempel på riskbedömningar från verkliga byggarbetsplatser.
  • Diskutera hur man kan använda riskbedömningar för att skapa bättre arbetsrutiner och säkerhetsåtgärder.

Praktisk övning: Genomföra en riskbedömning (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en uppgift att genomföra en riskbedömning av en hypotetisk byggarbetsplats.
  • Eleverna ska identifiera risker, bedöma dem och föreslå åtgärder för att hantera dessa.
  • Låt varje grupp kort presentera sina riskbedömningar och åtgärder för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter kring riskbedömning och säkerhetsåtgärder.
  • Diskutera vikten av att ha en god säkerhetskultur på arbetsplatsen.
  • Ställ öppna frågor som får eleverna att reflektera över vad de lärt sig och hur de kan tillämpa detta i praktiken.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de vanligaste riskerna i byggprojekt och hur kan de bli mer medvetna?
  • B. Hur kan en bra riskbedömning påverka säkerheten på en arbetsplats?
  • C. Vilka lagar och föreskrifter anser ni är mest väsentliga när det kommer till säkerhet inom byggbranschen?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en säkerhetsplan för en byggarbetsplats. Planen ska innehålla en riskbedömning, aktuella säkerhetsåtgärder och framtagande av nödvändig information till arbetstagarna. Varje grupp presenterar sin plan för klassen för att dela bästa praxis och lärdomar.

Exit-ticket

  • Vad har ni lärt er om riskbedömningar idag? Svar: Vikten av att identifiera risker för att säkerställa säkerheten.
  • Nämn en typisk risk på en byggarbetsplats. Svar: Fall från höjd.
  • Hur kan man minska riskerna på arbetsplatsen? Svar: Genom att implementera säkerhetsrutiner och följa lagar och regler.
  • Vad är syftet med en riskbedömning? Svar: Att förutse och minimera potentiella faror.
  • Varför är det viktigt att dokumentera riskbedömningar?

×