Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Digitalt skapande 1 – Analys av digitala produktioner

Lektionsplanering

Årskurs

Gymnasiet

Ämne eller kurs

Digitalt skapande 1

Tema

Analys av digitala produktioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska innefatta att analysera digitala produktioner ur olika perspektiv, både tekniska och estetiska, samt att ge och ta emot kritik. Det handlar också om hur man reflekterar över sin egen och andras skapandeprocesser, samt att utveckla sin analysförmåga i relation till digitalt språk och design.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet analysera och ge konstruktiv kritik på digitala produktioner och redogöra för hur olika tekniker och estetik används. Eleven deltar i diskussioner och kombinerar sina egna erfarenheter med andras perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till analys (10 min)

  • Förklara syftet med att analysera digitala produktioner.
  • Diskutera olika aspekter att beakta vid analys, såsom tekniska lösningar, estetiska val och budskap.
  • Presentera exempel på hur analyser kan se ut.

Genomgång av analysemethodik (15 min)

  • Förklara olika metoder för analys, till exempel SWOT-analys, estetisk analys och teknisk analys.
  • Visa exempel på goda och mindre goda digitala produktioner och gå igenom vad som gör dem framgångsrika eller bristfälliga.
  • Diskutera hur eleverna kan använda denna analys i sina egna arbeten.

Gruppdiskussion och peer review (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera en digital produktion de valt (kan vara egna eller externa verk).
  • Låt varje grupp ge varandra konstruktiv feedback baserat på de analysmetoder som presenterats.
  • Ställ frågor för att vägleda diskussionerna.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om att analysera digitala produktioner.
  • Diskutera hur analys kan påverka deras egna skapprocesser.
  • Förbered eleverna för uppgiften där de ska genomföra en egen analys av ett valfritt digitalt verk.

Aktivitet

Eleverna ska välja ett digitalt verk (kan vara en egen produktion eller ett känt digitalt verk) och genomföra en analys utifrån de metoder som gåtts igenom under lektionen. De ska skriva en kort rapport och dela med klassen.

Exit-ticket

  • Vad innebär det att göra en analys av digitala produktioner?
    • Svar: Att granska och utvärdera produktionen utifrån vissa kriterier och metoder.
  • Nämn ett exempel på en analysmetod.
    • Svar: SWOT-analys.
  • Vad är syftet med konstruktiv kritik?
    • Svar: Att hjälpa skaparen att förbättra sitt arbete genom objektiv och specifik feedback.
  • Hur kan analysera ens eget arbete hjälpa en?
    • Svar: Det kan ge insikter om hur man kan förbättra tekniker och kreativa val.
  • Vilka aspekter kan man titta på vid analys av ett digitalt verk?
    • Svar: Teknik, estetik och budskap.

Modern Tillbaka-knapp
×