Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Dramapedagogik – Improvisation

Lektionsplanering: Improvisation som pedagogisk metod

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramapedagogik

Tema: Improvisation som pedagogisk metod

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på improvisation som en metod för lärande inom dramapedagogik. Eleverna ska få möjlighet att utforska improvisationsövningar som syftar till att utveckla kreativitet, självsäkerhet och samarbetsförmåga, samt att hantera oväntade situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt förklara hur improvisation kan användas i pedagogiska sammanhang och visa förmåga att delta aktivt i improvisationsövningar. Eleven kan ge exempel på resultatet av improvisation i relation till kreativt lärande och personlig utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till improvisation (15 min)

  • Vad är improvisation och dess syfte i dramapedagogik?
  • Genomgång av improvisationens grundprinciper: lyssnande, acceptans och spontanitet.
  • Diskutera hur improvisation kan främja kreativitet och problemlösning.

Improvisationsövningar (15 min)

  • Genomgång av olika improvisationsövningar, såsom “Ja, och…” och “Statusklättring”.
  • Demonstration av övningarna med läraren som facilitator.
  • Diskutera hur dessa övningar kan uppmuntra till kreativt tänkande och samarbete.

Gruppövningar: Genomförande av improvisation (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper och får genomföra en improvisationsövning.
  • Fokusera på att använda de principer som diskuterades tidigare.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Reflektera över erfarenheterna från improvisationsövningarna.
  • Diskutera och dela insikter om hur improvisation kan användas i olika situationer, både i drama och i livet.

Aktivitet

Eleverna ska återigen genomföra en improvisationsövning och efteråt leda en klassdiskussion kring hur de kände sig under övningen och vad de lärde sig.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med improvisation i dramapedagogik? (Svar: Att utveckla kreativitet, samarbetsförmåga och självsäkerhet)
  • Nämn en grundprincip för improvisation. (Svar: Lyssnande)
  • Hur kan improvisation bidra till problemlösning? (Svar: Genom att uppmuntra kreativt tänkande i oväntade situationer)
  • Ge ett exempel på en improvisationsövning. (Svar: “Ja, och…”)
  • Hur kan man känna sig mer bekväm med att improvisera? (Svar: Genom övning och att skapa en trygg miljö)

Hemuppgift

Eleverna ska reflektera över en improvisationsövning de har deltagit i och skriva en kort text om hur den hjälpte dem att utveckla sina improvisationsförmågor. De ska också ge exempel på hur de kan tillämpa dessa färdigheter i andra sammanhang.

Citat

”Improvisation är konsten att veta vad du ska göra när du inte vet vad du ska göra.” — Keith Johnstone (1933- -)
Citatet fångar essensen av improvisation som en kreativ och adaptiv process, vilket är centralt för lektionen om improvisationens roll i dramapedagogik.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på “Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation”. Att förstå hur kroppsspråk påverkar kommunikation och samspel i drama är centralt för blivande dramapedagoger.


Modern Tillbaka-knapp