Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Aktivism och förändring i samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla individers och gruppers roll i samhället, med fokus på hur de kan påverka sociala frågor och driva förändring. Eleverna kommer att utforska olika former av aktivism, analysera betydelsen av sociala rörelser och diskutera deras effekt på samhälleliga normer och lagar. Den kulturella kontexten kring aktivism i engelsktalande länder kommer också att tas upp.
Kunskapskrav
Eleven kan diskutera aktivismens olika former och effekter ur ett samhälleligt perspektiv, kunna formulera argument och reflektioner kring sociala frågor och visa förståelse för kulturella och sociala skillnader i aktivismens praktiker.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till aktivism (10 min)
• Definiera aktivism och diskutera dess många former (t.ex. sociala medier, protester, kampanjer).
• Presentera kort historiska exempel på aktivism och dess påverkan på samhälleliga förändringar.
Gruppen delar aktivistiska exempel (15 min)
• Dela eleverna i grupper och tilldela varje grupp ett exempel på en känd aktivist eller rörelse (t.ex. Greta Thunberg och Fridays for Future, Civil Rights Movement, Malala Yousafzai).
• Be grupperna diskutera aktivistens metoder och resultat, samt förbereda en kort sammanfattning av deras insikter.
Presentation av grupparbetsresultat (15 min)
• Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.
• Fostra en diskussion efter varje presentation för att jämföra och kontrastera metoder och effekter av aktivism.
Reflektionsuppgift (10 min)
• Ge eleverna en uppgift att skriva en kort reflektion kring vilken form av aktivism som imponerade mest på dem och varför. Be dem koppla detta till deras egna värderingar och potentiella framtida engagemang.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en uppsats (400-500 ord) om en aktivistisk rörelse och dess påverkan på en social fråga, med fokus på vilka metoder som användes och analys av deras resultat. Uppsatsen ska inkludera personliga reflektioner kring vad aktivismen innebär för dem i dagens samhälle.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.
Exit-ticket
• Vad är aktivism för dig?
Svar: [Definiera aktivism utifrån dagens diskussion].
• Nämn en aktivist eller rörelse som inspirerade dig idag.
Svar: [Ge exempel].
• Vilka metoder använde den aktivisten eller rörelsen?
Svar: [Sammanfatta metoder].
• Vilken social fråga påverkade aktivismen som ni diskuterade?
Svar: [Nämn social fråga].
• Hur kan du se att aktivismen har påverkat samhället?
Svar: [Ge exempel och insikter].
Hemläxa
Skriv en uppsats (ca 600 ord) som utforskar en aktivistisk rörelse eller individ och analyserar deras inverkan på en social fråga. Diskutera metoder, hinder och resultat, samt koppla till personlig ståndpunkt och eventuella framtida engagemang.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna analysera och jämföra två olika aktivistiska rörelser – en historisk och en modern. De ska bedöma effektiviteten hos de använda metoderna och reflektera över vilka lärdomar som kan göras av dessa exempel när det gäller nutida och framtida socialt engagemang. Rapporten ska inkludera källor och evidens för deras påståenden.
Förslag för nästa lektion
Tema: Sociala frågor i medierna.
Den nästa lektionen ska fokusera på hur sociala frågor representeras i olika medier (film, TV, nyheter och sociala medier). Eleverna ska analysera hur dessa representationer påverkar samhällets syn på sociala frågor och diskutera vilket ansvar medier kan ha för att forma dessa narrativ.
Förberedelser
• Samla exempel på medier som representerar sociala frågor.
• Förbered diskussionsfrågor för att vägleda elevernas analys av medierepresentationer.
• Skapa en lista med aktuella sociala frågor som kan användas som utgångspunkt för diskussioner i klassen.