Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Estetisk kommunikation 2 – Kreativitet i digitala medier

Lektionsplanering

Årskurs

Gymnasiet

Ämne eller kurs

Estetisk kommunikation 2

Tema

Kreativitet i digitala medier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen handlar om hur digitala medier kan användas som verktyg för kreativt skapande. Eleverna får möjlighet att utforska olika digitala plattformar för att producera konst, video, ljud och texter, samt att analysera hur digitalisering har förändrat konstbegreppet och skapandeprocesser.

Kunskapskrav

Eleven kan använda digitala medier och verktyg för att skapa egna estetiska uttryck. Eleven kan även analysera och reflektera över hur digitala tekniker påverkar både skapande och mottagande av konst.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till digitala medier i konsten (10 min)

  • Definiera vad som menas med digitala medier inom den estetiska kommunikationens ram.
  • Diskutera fördelarna och nackdelarna med digitala plattformar i skapandeprocessen.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av att använda digitala verktyg i sitt eget skapande.

Genomgång av digitala verktyg och plattformar (15 min)

  • Presentera olika digitala verktyg och plattformar (ex. grafikprogram, videoredigeringsprogram, musikproduktionsverktyg).
  • Visa exempel på hur dessa verktyg kan användas för kreativt skapande.
  • Diskutera hur digitala medier kan främja samarbete och delning av konst.

Praktisk uppgift: Skapa digitalt (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och låt dem välja ett digitalt verktyg för att skapa en kort film, en digital målning eller en ljudkomposition.
  • Ge stöd under den kreativa skapandeprocessen.
  • Uppmuntra till innovation och upptäckarlust när det gäller att använda digitala verktyg.

Presentation av verk och feedback (10 min)

  • Låt grupperna presentera sina digitala skapelser och dela med sig av sina erfarenheter av skapandeprocessen.
  • Diskutera vad som funkade bra och vad som kunde förbättras i framtida projekt.
  • Sammanfatta lektionens lärdomar och betona vikten av kreativitet i det digitala skapandet.

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna planera ett längre digitalt projekt, där de kombinerar flera digitala medier för att skapa en sammanhängande berättelse eller konstverk. Användaren kan skriva ”Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad tyckte du var mest intressant med digitala medier i konst?
  • Hur kände du att digitala verktyg påverkade ditt skapande?
  • Vilket digitalt verk skulle du vilja utforska mer i framtiden?
  • Vad lärde du dig om samarbete i kreativa processer?
  • Hur kan digital konst knäcka traditionella konstnormer?

Hemuppgift

Hemuppgiften kan vara att eleverna ska välja en digital konstnär eller ett digitalt verk och skriva en analys av hur digitala verktyg och tekniker används för att skapa konst. Dessutom ska eleverna reflektera över sina egna erfarenheter med digitalt skapande. Användaren kan skriva ”Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

*”Teknik är bara ett verktyg. Det är vad vi skapar med det som är magin.”* – Unknown

Citatet påvisar att det är den kreativa processen och de idéer vi uttrycker genom tekniska medel som verkligen gör skillnad, vilket är centralt i diskussionen om digital kreativitet.

Nästa lektion

Föreslå temat ”Kreativitet och identitet i konst” för att undersöka hur konst kan spegla.


Modern Tillbaka-knapp