En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Eurytmi – Eurytmi i grupp och samspel

Lektionsplanering i Eurytmi

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Eurytmi 1

Tema: Eurytmi i grupp och samspel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge insikt i hur eurytmi kan utövas i grupp och betydelsen av samarbete inom rörelse. Eleverna ska lära sig att kommunicera och koordinera rörelser tillsammans för att skapa en enhetlig och harmonisk upplevelse.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för hur man arbetar i grupp och kan visa grundläggande samarbetsförmåga i eurytmi genom att delta aktivt i gruppaktiviteter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till eurytmi i grupp (10 min)

  • Definiera vad som menas med att arbeta i en grupp inom eurytmi.
  • Diskutera vikten av kommunikation och samarbete i eurytmi för att skapa harmoni i rörelse.
  • Ge exempel på hur gemensamma rörelser kan förstärka musikens uttryck.

Övningar i samarbete och koordination (15 min)

  • Genomför övningar som fokuserar på att röra sig tillsammans, såsom att följa en ledare eller synkronisera rörelser.
  • Låt eleverna arbeta i par för att öva på att anpassa sina rörelser efter varandras rytm och tempo.
  • Diskutera hur detta samarbete påverkar gruppens dynamik.

Gruppuppgift: Skapa en gemensam eurytmiuppvisning (10 min)

  • Dela in klassen i grupper om 4-5 elever och tilldela dem en kort musikstycke.
  • Varje grupp ska diskutera och planera hur de tillsammans kan skapa en eurytmiuppvisning som inkluderar samarbete och harmoni i rörelser.
  • Ge dem möjlighet att repetera och förbereda sig för nästa steg.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter om gruppdynamik och samarbete i eurytmi.
  • Diskutera hur gruppens arbete kan resultera i en mer mångfacetterad och berikande eurytmiupplevelse.
  • Be eleverna reflektera över sina erfarenheter av att arbeta i grupp och vad de lärt sig.

Aktivitet

Eleverna ska under 30 minuter förbereda sin eurytmiuppvisning där de ska visa samarbete och enhetlighet i rörelser, vägleda av musiken. Varje grupp kommer att ha tid att repetera och öva sin uppvisning inför klassen.

Exit-ticket

  • Vad innebär att arbeta i en grupp inom eurytmi? (Att koordinera och samarbeta i rörelse för att skapa harmoni)
  • Hur påverkar kommunikation upplevelsen av eurytmi i grupp? (Genom att hjälpa till med samordning och gemensamt uttryck)
  • Ge ett exempel på en övning som hjälper till med samarbete. (Synkronisering av rörelser)
  • Varför är det viktigt att anpassa sig till andra i gruppen? (För att skapa en enhetlig och harmonisk upplevelse)
  • Hur kan gemensamma rörelser förstärka musikens uttryck? (De skapar en visuell representation av musiken och dess känslor)

Hemuppgift

Eleverna ska reflektera skriftligt över sin gruppövning och beskriva hur de samarbetade, vad som fungerade bra och vilka utmaningar de mötte. Reflektionen skall vara minst 300 ord.

Citat

I eurytmi betyder rörelse gemenskap, och rörelse i gemenskap betyder liv. – Anonym. Detta citat framhäver den viktiga kopplingen mellan enskilda rörelser och den kollektiva upplevelsen i eurytmi.


×