Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Filosofi 1 – Etik och moral

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 1
Tema: Etik och moral

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Undervisningen ska behandla frågor kring etik och moral; hur dessa koncept formas av individuella och kulturella perspektiv samt deras betydelse i samhälle och individens liv. Fokus ska ligga på att analysera och kritiskt granska olika etiska teorier och moraliska dilemman.

Kunskapskrav

Eleven diskuterar några centrala etiska teorier och moralfilosofiska problem, beskriver och analyserar en del grundläggande begrepp inom etik och moral samt redogör för olika perspektiv på dessa frågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till etik (10 min)

  • Förklara vad etik och moral innebär.
  • Diskutera skillnaden mellan normativa och deskriptiva etiska teorier.
  • Presentera exempel på moraliska dilemman.

Genomgång av etiska teorier (15 min)

  • Introducera utilitarism, deontologi och dygdetik.
  • Diskutera styrkor och svagheter i varje teori.
  • Ge exempel på hur dessa teorier kan tillämpas i praktiska situationer.

Grupprundor i etiska dilemman (15 min)

  • Eleverna delas in i grupper och ges olika moraliska dilemman att diskutera.
  • Fokus på att använda etiska teorier för att lösa dilemman.
  • Varje grupp presenterar sina tankar för resten av klassen.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
  • Reflektera över hur olika etiska perspektiv kan påverka våra beslut och handlingar.
  • Öppna för frågor och diskussion.

Aktivitet

I uppföljning till lektionen kommer eleverna att skriva en personlig reflektion kring ett etiskt dilemma de har stött på i sitt eget liv eller i samhällsdebatten. De ska tillämpa en eller flera av de etiska teorier som diskuterats under lektionen. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad innebär utilitarism?
  • Nämn ett exempel på deontologisk etik.
  • Hur kan dygdetik påverka våra beslut?
  • Varför är det viktigt att förstå etik i dagens samhälle?
  • Beskriv ett moraliskt dilemma du har stött på.

Hemuppgift

Eleverna ska välja ett aktuellt etiskt dilemma från nyhetsflödet och skriva en analys utifrån de etiska teorier som diskuterats under lektionen. De ska använda sina insikter för att argumentera för sin ståndpunkt och reflektera över eventuella motargument. Om du vill ha en mer detaljerad hemuppgiftsbeskrivning, skriv “Hemuppgift”.

Citat

“Det är vad vi gör som definierar oss, inte vad vi säger att vi ska göra.” – Angelia Jolie (2012)

Citatet påpekar vikten av handling i etiska frågor, inte bara intentioner. Det knyter an till lektionen genom att diskutera hur våra val visar våra värderingar och moraliska kompass, ställt mot teoretiska diskussioner.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion föreslås vara “Rättvisa och jämlikhet”. Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på etiska perspektiv och hur dessa påverkar våra idéer om rätt och fel i samhällskontext. Om du vill att jag ska ta fram en lektionsplanering baserat på detta förslag, skriv “Nästa”.


Modern Tillbaka-knapp