Lektionsplanering: Komparativ och Superlativ i Franska
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 2
Tema: Franska adjektivens komparativ och superlativ
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå och använda komparativ och superlativ av adjektiv i franska. Eleverna lär sig hur man jämför egenskaper och använder beskriven språkstruktur i praktiska sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven kan korrekt använda komparativ och superlativ i meningar och förstå skillnader mellan dessa former i både tal och skrift.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till komparativ och superlativ (10 min)
- Förklara vad komparativ och superlativ är och deras funktion i språket.
- Ge exempel på skillnaderna mellan dessa former.
- Disskutera skillnaden mellan adjektivens grundform, komparativ och superlativ.
Regler för komparativ (15 min)
- Gå igenom hur man bildar komparativ på franska, inklusive vanliga mönster.
- Ge exempel på vanliga adjektiv och deras komparativa former.
- Disskutera hur man uttrycker jämförelser med “plus… que” (mer… än) eller “moins… que” (mindre… än).
Regler för superlativ (15 min)
- Introducera hur man bildar superlativ på franska, både regelbundna och oregelbundna former.
- Förklara användningen av “le plus…” (den mest…) och “le moins…” (den minst…).
- Ge exempel på hur superlativ kan användas i meningar.
Praktiska övningar (10 min)
- Dela ut en övning där eleverna får öva på att omvandla adjektiv till komparativ och superlativ.
- Eleverna arbetar i par för att skapa egna meningar med komparativ och superlativ.
- Sammanfatta övningarna i klassdiskussion.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en stor affisch där de visualiserar olika personer eller djur med hjälp av komparativ och superlativ. De ska välja tre adjektiv och beskriva dessa personer/djur, samt använda korrekta former. Affischen ska presenteras i klassen och hängas upp som en del av ett temaarbete.
Exit-ticket
- Vad innebär komparativ? (Svar: Används för att jämföra två subjekt.)
- Hur bildar man komparativ av adjektivet “grand” (stor)? (Svar: “plus grand” (större))
- Vad är superlativ? (Svar: Används för att uttrycka den högsta graden av ett adjektiv.)
- Ge ett exempel på superlativ. (Svar: “le plus grand” (den största).)
- Varför är det viktigt att kunna använda komparativ och superlativ? (Svar: För att göra jämförelser och för att förtydliga egenskaper.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text (100-120 ord) där de jämför tre saker (t.ex. filmer, böcker eller resmål) med hjälp av både komparativa och superlativa former. Texten ska lämnas in nästa lektion.
Citat
”Den som aldrig har jämfört, vet inte vad som är bättre.” – Anonym
Citatet framhäver vikten av att jämföra och utvärdera för att kunna förstå och göra val i livet. Det knyter an till lektionen genom att visa att komparativ och superlativ är grundläggande för att uttrycka olika nivåer av egenskaper och preferenser.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Direkta och indirekta objektssatser”. Denna lektion syftar till att ge eleverna förståelse för användningen av direkt och indirekt objekt.