Lektion. Gy. Guide och reseledare – Att leda grupper och hantera kunder

Lektionsplanering: Att leda grupper och hantera olika typer av kunder

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Guide och reseledare

Tema: Att leda grupper och hantera olika typer av kunder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla: “Ledarskapets roll i guida och reseledarens arbete, samt metoder för att hantera olika typer av kunder”. Denna lektion syftar till att ge eleverna kunskap om hur man leder och engagerar grupper, samt hur man handskas med olika kundtyper och situationer som kan uppstå under en guidad tur.

Kunskapskrav

Eleven redogör för och utför grundläggande uppgifter relaterade till ledarskap i guidade aktiviteter. Eleven visar förmåga att analysera och anpassa sitt ledarskap efter olika kundbehov.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ledarskap i guidning (10 min)

  • Definiera vad ledarskap innebär inom ramen för att vara guide eller reseledare.
  • Diskutera viktiga egenskaper och färdigheter hos en effektiv guide.
  • Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter från guider de mött och diskutera vad som kännetecknade dem.
  • Presentera lektionens struktur och syfte.

Olika typer av kunder (15 min)

  • Gå igenom de olika typer av kunder som guider och reseledare kan möta, som exempelvis familjer, grupper med speciella behov eller kulturintresserade.
  • Diskutera hur man kan anpassa sin kommunikation och sitt tillvägagångssätt baserat på kundens profil och förväntningar.
  • Dela exempel på svåra situationer som kan uppstå och metoder för att hantera dem effektivt.
  • Låt eleverna reflektera över varför kundens bakgrund och behov är viktiga att känna till.

Praktisk övning: Rollspel (15 min)

  • Dela in klassen i grupper där de ska genomföra rollspel som simulerar olika guideroller med specifika kundtyper.
  • Varje grupp får ett scenario och ska arbeta med att leda en aktivt, hantera frågor och svåra situationer.
  • Observera och ge feedback under övningen.
  • Efter rollspelen, ha en klassdiskussion om vad som gick bra och vad som kan förbättras.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta viktiga punkter från lektionen och diskutera hur man kan tänka kring ledarskap och kundhantering i framtida situationer.
  • Be eleverna reflektera över hur de kan använda dessa insikter i sina egna roller som guider eller reseledare.
  • Presentera vad nästa lektion kommer att handla om.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka specifika krav förväntas ofta av en guide från kunder?
  • B. Hur kan man säkerställa att alla medlemmar i en grupp har en positiv upplevelse?
  • C. Vilka metoder tror ni var mest effektiva för att hantera svåra intervjuer eller kritik från kunder?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en situation för en guidad aktivitet där de planerar hur de skulle leda en tur och hur de skulle handskas med olika reaktioner från kunder. Varje grupp ska presentera sina planer och diskutera hur de skulle säkerställa en positiv upplevelse för alla deltagare.

Exit-ticket

  • Vad var en viktig lärdom idag om att leda grupper? Svar: Att anpassa kommunikationen baserat på kundens behov.
  • Vilken typ av kund har du känt att du skulle vilja arbeta med som guide? Svar: [Öppen för elevens reflektion.]
  • Nämn en strategi för att hjälpa en svår kund.

Modern Tillbaka-knapp