Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Hälso- och sjukvård 1 – Kvalitet och säkerhet inom vården

Lektionsplanering för Hälso- och sjukvård 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Hälso- och sjukvård 1

Tema: Kvalitet och säkerhet inom vården

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla vad kvalitet och säkerhet innebär inom hälso- och sjukvård, samt olika metoder och strategier för att säkerställa en hög vårdkvalitet. Centrala begrepp kopplade till kvalitetssäkring, vårdprocesser, och patientsäkerhet ska också ingå.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för begrepp och metoder för att säkerställa kvalitet och säkerhet i vården och ger exempel på hur detta kan tillämpas i praktiken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vårdkvalitet och säkerhet (10 min)

  • Definiera vad kvalitet och säkerhet i vården innebär.
  • Diskutera vikten av patientsäkerhet och dess påverkan på vårdresultat.
  • Ge exempel på hur brister i vårdkvalitet kan påverka patienter.

Metoder för kvalitetssäkring (15 min)

  • Genomgång av olika metoder för att säkerställa vårdkvalitet, inklusive evidensbaserad vård och riktlinjer.
  • Diskutera vikten av kontinuerlig utbildning och kompetensutveckling inom hälso- och sjukvård.
  • Klargöra rollerna hos olika aktörer i kvalitetssäkringsprocessen.

Fallstudie: Incidenthantering (10 min)

  • Presentera en fallstudie där en patientsäkerhetsincident har inträffat.
  • Diskutera vad som gick fel, vilka konsekvenser det fick och hur situationen kunde hanteras bättre.
  • Ge exempel på hur liknande incidenter kan förebyggas i framtiden.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter.
  • Diskutera vikten av att ha en kultur för säkerhet inom vården.
  • Be eleverna reflektera över hur de kan bidra till säkerhet och kvalitet i sitt framtida yrkesliv.

Aktivitet

I denna aktivitet får eleverna arbeta i små grupper för att utforma en handlingsplan för att hantera en säkerhetsrisk i vårdmiljön. De ska identifiera riskerna, möjliga lösningar och beskriva hur man kan implementera dessa åtgärder. Efter 30 minuter ska varje grupp presentera sin handlingsplan för klassen.

Exit-ticket

  • Vad betyder patientsäkerhet? (Åtgärder för att skydda patienter från skador i vården)
  • Nämn en metod för att säkerställa vårdkvalitet. (Evidensbaserad vård)
  • Vad innebär incidenthantering? (Processen för att hantera händelser som påverkar patientsäkerheten)
  • Ge ett exempel på hur vårdpersonal kan bidra till ökad säkerhet. (Genom att följa riktlinjer och protokoll)
  • Vad kan vara en konsekvens av bristande kvalitet i vården? (Försämrad patienthälsa och ökad risk för komplikationer)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en analys av en verklig eller hypotetisk situation där vårdkvalitet och säkerhet har brustit. De ska diskutera vad som gick fel, konsekvenserna av detta och vilka åtgärder som kunde ha vidtagits för att förhindra problemen. Analysen ska vara minst 500 ord.

Citat

Säkerhet är en prioritet, inte en eftertanke. – Anonym. Detta citat belyser vikten av att alltid sätta säkerheten i första rummet inom vården, vilket är centralt för att skapa en trygg och säker vårdmiljö.


Modern Tillbaka-knapp
×