Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Handel och hållbar utveckling – Hållbar konsumtion och företagets ansvar

Lektionsplanering: Hållbar konsumtion och företagets ansvar

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Handel och hållbar utveckling

Tema: Hållbar konsumtion och företagets ansvar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla grundläggande begrepp inom hållbar utveckling och betydelsen av miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Eleverna ska lära sig hur produktion och konsumtion kan ske på ett sätt som är hållbart och etiskt. Det centrala innehållet inkluderar även företagets ansvarstagande i förhållande till hållbar utveckling och hur detta påverkar både varumärken och konkurrensförmåga.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Eleven redogör för handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och ger exempel på faktorer som påverkar hållbarhet inom handel. Vidare planerar och genomför eleven en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar konsumtion (10 min)

  • Definiera begreppet hållbar konsumtion och dess betydelse för framtida generationer.
  • Diskutera hur konsumtion påverkar miljön och samhället.
  • Presentera exempel på hållbara och icke hållbara produkter.
  • Ställ öppna frågor för att väcka diskussion.
  • Förklara betydelsen av individuella val och ansvar.

Företags sociala ansvar (15 min)

  • Gå igenom vad Corporate Social Responsibility (CSR) innebär.
  • Diskutera hur företag kan arbeta på ett etiskt sätt.
  • Dela exempel på företag som är kända för sitt hållbarhetsarbete.
  • Gå igenom hur CSR påverkar företagets rykte och lönsamhet.
  • Planera för frågor och interaktion efter presentationen.

Praktisk övning: Hållbarhetsanalys (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att välja ett företag.
  • De ska göra en hållbarhetsanalys av företaget och identifiera styrkor och svagheter.
  • Grupperna ska diskutera potentiella förpacknings- och distributionslösningar.
  • Låt varje grupp skissa på förbättringsförslag.
  • Sammanfatta övningarna med en kort presentationsrunda.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

  • Ge en översikt över de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Diskutera hur konsumtionsmönster kan förändras mot mer hållbara alternativ.
  • Ställ frågor för att uppmana till reflektion om elevernas eget beteende.
  • Koordinera en avslutande diskussion om lärdomar och insikter från grupparbetet.

Diskussionsfrågor

  1. Vad anser ni är de största utmaningarna för företag när det kommer till hållbarhet, och hur kan de övervinna dem?
  2. Hur kan individers konsumtionsval påverka hållbarhetsarbete, både positivt och negativt?
  3. Vilka metoder eller verktyg kan företag använda för att säkerställa att deras verksamhet är hållbar?

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en “Hållbarhetsdag”, där de väljer att konsumera enbart hållbara produkter under en dag. De ska sedan dokumentera sina val och reflektera över svårigheter och insikter. Dagen efter lektionen ska de dela sina erfarenheter med klassen och diskutera vilka strategier de kan använda för att göra denna typ av konsumtion till en vana. Aktiviteten syftar till att ge eleverna konkret erfarenhet av hållbar konsumtion och öka medvetenheten om deras val.

Exit-ticket

  • Vad innebär hållbar konsumtion för dig? Svar: En konsumtion som inte kompromissar med framtida generationers möjligheter att tillgodose sina behov.

Modern Tillbaka-knapp