Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1b
Tema: Historiebruk genom musik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen historia 1b ska behandla transformationer över tid, där eleverna ska analysera och förstå hur historia används i nutiden, utifrån exempel i populärkultur, som musik. Detta omfattar bland annat att problematisera hur olika historiska händelser kan tolkas på olika sätt i dagens samhälle samt att reflektera över historiska perspektiv och källkritik.
Kunskapskrav
Eleven kan utförligt redogöra för historiska skeenden och händelser samt förklara varför de har använts på olika sätt. Dessutom kan eleven ge exempel på olika sätt att använda historia och värdera med nyanserade omdömen deras betydelse för nutida skeenden och händelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till historiebruk (10 min)
Förklara begreppet “historiebruk” och diskutera dess betydelse i samhället. Ge exempel på hur historia kan framställas i populärkultur, såsom musik, film och litteratur. Diskutera kort varför vissa historiska händelser eller tolkningar används mer än andra.
Genomgång av vald låt (15 min)
Presentera den valda låten som kommer att analyseras under lektionen. Spela upp låten för klassen. Diskutera låtens tema och dess historiska referenser. Vilka händelser eller episoder hänvisas till?
Källkritik och analysmetod (15 min)
Genomgå grundläggande källkritiska metoder för att analysera låtens budskap och dess historiska kontext. Visa exempel på hur man kan granska låtens innehåll och budskap utifrån historiska fakta. Diskutera hur faktorer som tid, plats och kulturell kontext kan påverka tolkningen av låten.
Gruppdiskussion (10 min)
Dela in eleverna i grupper och ge dem tid att diskutera låten och dess historiska kopplingar. Ge varje grupp en specifik aspekt av låten att analysera (exempelvis: text, musik, artistens avsikt). Samla upp elevernas tankar och reflektioner.
Avslutning och förberedelse inför inlämning (5 min)
Sammanfatta de centrala punkterna från lektionen. Förklara de krav som ställs på inlämningen och presentationen av deras analys av låten. Besvara eventuella frågor inför inlämningen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en analys av låten de har valt. Analysen ska inkludera en historisk kontextualisering av låtens tema, tillämpa källkritiska metoder, samt diskutera vilken betydelse låten har idag. Beräkna förbereda en kort presentation på ca 5 minuter.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter (förberedelse).
Exit-ticket
- Vad menas med “historiebruk”?
Historia används för att påverka samtidens uppfattningar och identiteter. - Ge ett exempel på hur musik kan användas för historiebruk.
Låtar kan referera till historiska händelser eller teman som påverkar dagens samhälle. - Vilka källkritiska metoder kan användas för att analysera en låt?
Man bör undersöka låtens text, kontext, och författarens avsikter. - Hur kan vi förstå en låt utanför dess musikaliska värde?
Genom att analysera dess historiska referenser och påverkan på nutida frågor. - Vilka faktorer påverkar tolkningen av en historisk händelse i en låt?
Tidsperiod, kulturella kontexter och personliga erfarenheter.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en hemläxa där de undersöker en annan låt utifrån historiebruk och förbereda sina insikter inför nästa lektion. Texten ska vara 400-600 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleven kan välja att göra en djupare analys och jämförelse av flera låtar som tar upp samma historiska tema, där de utförligt beskriver skillnaderna i teman och tolkningar. Detta ska kopplas till aktuella händelser och diskutera hur dessa verk kan påverka allmänhetens historiska förståelse.
Förslag för nästa lektion
Tematisk diskussion om musik och politik
Under nästa lektion kan vi fokusera på hur musik används som ett verktyg i politiska rörelser genom historien. Vi kommer att diskutera exempel på låtar som har varit centrala i politiska protester och förändringar, och eleverna ska analysera hur dessa verk har format opinionsbildning.
Detta är relevant eftersom det knyter an till hur historia, kultur och politik samverkar och hur olika musikaliska kontexter kan spegla och påverka samhälleliga rörelser. Kunskapskraven just nu kommer att handla om att formuleras åsikter och analysera förhållandet mellan musik och historiska skeenden.
Förberedelser
- Välj en låt som involverar historiebruk att analysera i nästa lektion.
- Förbered resurser för att hjälpa eleverna göra en källkritisk analys.
- Planera för en kort presentation av elevernas analyser av sina valda låtar.