Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Kommunikation – Icke-verbal Kommunikation

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Kommunikation

Tema: Icke-verbal Kommunikation


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I detta tema kommer vi att fokusera på icke-verbal kommunikation och dess betydelse i interpersonell kommunikation. Centralt innehåll inkluderar kroppsspråk, ansiktsuttryck, och röstens tonalitet, samt hur dessa faktorer påverkar budskapet och tolkning av kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda olika kommunikationsformer och känna till deras betydelse, samt reflektera över hur budskap kan påverkas av faktorer som exempelvis kroppsspråk och tonläge.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till icke-verbal kommunikation (10 min)

  • Definition av icke-verbal kommunikation.
  • Exempel på olika former av icke-verbal kommunikation.
  • Betydelsen av kroppsspråk och ansiktsuttryck.

Demonstration av kroppsspråk (15 min)

  • Genomgång av olika typer av kroppsspråk.
  • Rollspel där eleverna visar exempel på olika kroppsspråk.
  • Diskussion om hur kroppsspråk kan påverka tolkningar.

Gruppdiskussion om tolkning (15 min)

  • Delning av klassen i mindre grupper för att diskutera exempel på icke-verbal kommunikation.
  • Reflektion över missförstånd som kan uppstå vid bristande icke-verbal kommunikation.
  • Sammanställning av gruppernas insikter.

Sammanfattning och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta nyckelpunkterna från lektionen.
  • Frågor och svar rörande icke-verbal kommunikation.
  • Förbereda eleverna för den följande aktiviteten.

Aktivitet

Eleverna delas in i par och får i uppdrag att genomföra en kort rollspelsövning där de ska kommunicera ett budskap endast genom icke-verbal kommunikation. Defår sedan diskutera hur deras partner tolkade budskapet och om något missförstånd uppstod. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.


Exit-ticket

  • Vad är icke-verbal kommunikation?
  • Ge exempel på tre typer av icke-verbal kommunikation.
  • Hur kan kroppsspråk påverka kommunikationen?
  • Beskriv ett tillfälle när icke-verbal kommunikation ledde till missförstånd.
  • Varför är det viktigt att förstå icke-verbal kommunikation?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna dokumentera tre olika situationer där de observerar eller själva använder icke-verbal kommunikation under en vecka. De ska skriva ner sina observationer och reflektera över hur den icke-verbala kommunikationen påverkade situationen. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.



Modern Tillbaka-knapp
×