Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Litteratur – Moderna berättartekniker

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Litteratur

Tema: Moderna berättartekniker

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att utforska och analysera olika berättartekniker inom modern litteratur, med syfte att förstå hur dessa tekniker påverkar läsarens upplevelse och tolkning av texten.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter samt beskriva och diskutera deras struktur och stil.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till moderna berättartekniker (10 min)

  • Definiera vad som menas med “berättartekniker” och varför de är viktiga.
  • Diskutera skillnader mellan traditionella och moderna tekniker.
  • Ge exempel på framstående moderna författare som använder innovativa tekniker.

Genomgång av specifika tekniker (15 min)

  • Fokusera på tre moderna berättartekniker: 1) icke-linjär berättelse, 2) multipla perspektiv, och 3) inre monolog.
  • Presentera exempel från litterära verk där dessa tekniker används.
  • Diskutera hur dessa tekniker påverkar berättelsens struktur och djup.

Gruppdiskussion och analys (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och låt dem välja en modern text där de kan identifiera de olika berättarteknikerna.
  • Grupperna ska diskutera och analysera hur dessa tekniker påverkar läsarens förståelse av texten.
  • Låt grupperna förbereda en kort sammanfattning av sina diskussioner.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de olika berättarteknikerna som diskuterades under lektionen.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor eller dela sina reflektioner om olika tekniker.
  • Diskutera hur eleverna kan använda dessa tekniker i sina egna skrivprojekt.

Aktivitet:

Eleverna ska genomföra en skrivövning där de väljer en berättarteknik som de har lärt sig om under lektionen och tillämpar den i en kort novell eller berättelse. De får 15 minuter att skriva en text som antingen använder en icke-linjär struktur, flera perspektiv eller en inre monolog. Efter skrivandet delas texterna i par, där eleverna ger varandra feedback på användningen av berättartekniken.

Exit-ticket:

  • Vilken berättarteknik diskuterade du mest i lektionen?
    *Svar: Namn på tekniken.*
  • Hur påverkade den berättartekniken upplevelsen av texten du analyserade?
    *Svar: Reflektioner kring textens struktur.*
  • Kan du ge ett konkret exempel på en författare som använder sig av denna teknik?
    *Svar: Namn på författare och verk.*
  • Tycker du att dessa tekniker gör berättande mer intressant? Varför eller varför inte?
    *Svar: Personlig reflektion.*
  • Hur kan du använda detta i ditt eget skrivande?

Modern Tillbaka-knapp