Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Litteratur
Tema: Samspel mellan litteratur och andra konstarter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på hur litteratur samverkar med andra konstformer, såsom film, teater och bildkonst, och hur dessa interaktioner berikar och förändrar berättande och uttryck.
Kunskapskrav:
Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter i relation till andra konstformer samt ge exempel på hur dessa påverkar varandra.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till samspel mellan konstarter (10 min)
- Definiera vad som menas med samspel mellan litteratur och andra konstformer.
- Diskutera betydelsen av att förstå dessa interaktioner i dagens samhälle.
- Presentera exempel på kända verk där litteratur och andra konstarter samverkar, såsom filmadaptioner och dramatik.
Exempel på litteratur i andra konstarter (15 min)
- Visa klipp från filmadaptioner av litterära verk, exempelvis “Harry Potter” eller “The Great Gatsby”.
- Diskutera hur litteraturen översätts till film och vilka förändringar som görs.
- Dela ut utdrag från en litterär text som också har filmatiserats, och låt eleverna jämföra text med film.
Diskussion och grupparbete (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och be dem välja ett litterärt verk och dess adaption till en annan konstform (film, teater, etc.).
- Grupperna ska diskutera och skriva ner skillnader och likheter mellan verken, samt reflektera över hur anpassningen påverkar berättelsen.
- Varje grupp förbereder en kort presentation av sina insikter.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Låt grupperna presentera sina diskussioner och insikter.
- Sammanfatta väsentliga punkter om hur litteratur påverkar och påverkas av andra konstformer.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor eller dela egna erfarenheter av litteratur och filmkonst.
Aktivitet:
Eleverna ska skapa en kort presentation (5 minuter) där de väljer en litterär text och utvecklar en alternativ version av en scen i en annan konstform, t.ex. hur den skulle se ut om den blev en teaterpjäs eller målning. De ska beskriva sina val och varför de anser att dessa konstformer kan förstärka eller förändra originalberättelsen.
Exit-ticket:
- Vilket exempel på samspel mellan litteratur och annan konstform tyckte du var mest intressant? Svar: Namn på verk.
- Hur skulle du beskriva skillnaden mellan litteraturen och dess anpassningar? Svar: Genom att jämföra specifika aspekter.
- Vilket verk skulle du vilja se som film eller teaterpjäs, och varför? Svar: Beskrivning av valt verk och anledning.