Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Livsmedels- och näringskunskap 2
Tema: Kostens betydelse för folkhälsa och kostplanering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla kostens betydelse för folkhälsan och metoder för att analysera och planera kost. [Gy 11, Kursplan för Livsmedels- och näringskunskap]
Betygskriterier
Eleven redogör för sambandet mellan kost och hälsa samt kan planera kost för olika behov. [Gy, Livsmedels- och näringskunskap – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kostens betydelse för hälsa (10 min)
- Presentera hur kost påverkar hälsa och välbefinnande.
- Diskutera inverkan av olika livsmedel på kroppens funktioner, inklusive immunförsvar och energinivåer.
- Ge exempel på kostrelaterade hälsoproblem och deras koppling till kostvanor.
Genomgång av kostplanering och analys (15 min)
- Beskriv hur man analyserar en kost och dess näringsinnehåll.
- Diskutera principerna för kostsammanställning, inklusive energibehov och makronutrienter.
- Presentera verktyg och metoder för att planera en balanserad kost, t.ex. tallriksmodellen.
Praktisk övning: Planera en kost för en specifik målgrupp (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper och ge dem uppdraget att planera en veckas kost för en bestämd målgrupp (t.ex. idrottare, äldre personer, barn).
- Grupperna ska beakta näringsbehov och livsstilsfaktorer som påverkar kostval.
- Låt grupperna redovisa sina kostplaner och förklara de val de har gjort.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera insikter kring kostens påverkan på hälsa.
- Reflektera över hur gruppernas kostplaner speglar olika behov och preferenser.
- Ställ frågor för att klargöra eventuella osäkerheter om kost och hälsa.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kost | De livsmedel och drycker som en person konsumerar. | Från fornsvenska “kosta” (att förse) |
Folkhälsa | Hälsotillståndet i en befolkning och faktorer som påverkar det. | Från latin “populus” (folk) och “salus” (hälsa) |
Makronutrienter | De näringsämnen som kroppen behöver i större mängder (kolhydrater, fett, proteiner). | Från grekiska “makros” (stor) och “nutrient” |
Tallriksmodellen | Visuell guide för att skapa en balanserad kost, där olika livsmedel placeras på en tallrik. | Från “tallrik” och “modell” |
Energibehov | Mängden energi kroppen behöver för funktion och aktivitet. | Från “energi” och “behov” |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer behöver beaktas när man planerar en kost för olika målgrupper?
- B. Hur kan man säkerställa att en kost är både balanserad och prisvärd?
- C. Kan ni identifiera livsmedel som är avgörande för att hålla en god folkhälsa?
Aktivitet
Under den praktiska övningen ska grupperna skapa korta presentationer av sina kostplaner och inkludera grafik, t.ex. tallriksmodeller, som visar fördelningen av olika livsmedel. Presentationerna ska innehålla en argumentation för varför deras kostplaner är lämpliga för den utvalda målgruppen.