Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Människans språk 1 – Språklig medvetenhet och språkets funktioner

Lektionsplanering: Språklig medvetenhet och språkets funktioner

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Människans språk 1

Tema: Språklig medvetenhet och språkets funktioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar språklig medvetenhet, språkets olika funktioner samt hur språk används i olika sammanhang och kulturer. Fokus ligger på att förstå språkets roll i kommunikation och samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera språkets olika funktioner samt diskutera språkets betydelse i kommunikationen mellan människor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till språklig medvetenhet (10 min)

  • Diskutera vad språklig medvetenhet innebär och varför det är viktigt att förstå sitt eget språkbruk.
  • Presentera olika aspekter av språk, inklusive fonologi, syntax, semantik och pragmatik.
  • Gå igenom hur språket formas av och formar sociala och kulturella kontexter.

Språkets funktioner (15 min)

  • Gå igenom de olika språkliga funktionerna, såsom:
    • Den referentiella funktionen (beskriva verkligheten)
    • Den uttryckande funktionen (uttrycka känslor)
    • Den konativa funktionen (påverka mottagaren)
    • Den metalingvistiska funktionen (diskutera språk)
    • Den poetiska funktionen (konst och estetik)
  • Diskutera exempel på hur olika funktioner manifesterar sig i olika typer av texter (litteratur, reklam, informativt skrivande).

Språkets sociala roll (15 min)

  • Diskutera hur språk används som verktyg för social interaktion och identitet.
  • Ge exempel på hur språk kan fungera som en markör för tillhörighet eller avstånd i olika sociala grupper (dialekter, sociolekter, slang).
  • Presentera begrepp som språklig makt och hur språk kan påverka relationer i samhället.

Praktisk övning: Språk i olika kontexter (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att analysera ett kort textutdrag, reklam eller dialog och identifiera vilka språkliga funktioner som används.
  • Grupperna ska diskutera hur dessa funktioner påverkar budskapet och mottagaren.
  • Läraren går runt och erbjuder stöd och vägledning under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens viktiga punkter om språklig medvetenhet och språkets funktioner.
  • Diskutera hur insikterna kan tillämpas i elevernas eget språkbruk och kommunikation.
  • Ställ öppna frågor om deras erfarenheter och uppfattningar om språkets påverkan i deras liv.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina analyser av språkfunktionen och diskussionerna syftar till att ge insikter om hur språk används med olika syften och effekter.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om språkets funktioner?
  • Svar: Jag lärde mig [exempel].

  • Vilken funktion av språket tyckte du var mest intressant och varför?
  • Svar: Jag tyckte att [exempel] var mest intressant för [exempel].

  • Hur påverkar språket vår relation med andra människor?
  • Svar: Språket påverkar genom [exempel].

  • Nämn en situation där du har känt att språklig medvetenhet har varit viktigt.
  • Svar: Det har varit viktigt i [exempel].

  • Vad skulle du vilja veta mer om angående språkets roll i samhället?
  • Svar: Jag skulle vilja veta mer om [exempel].


Modern Tillbaka-knapp