Lektionsplanering: Språklig medvetenhet och språkets funktioner
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Människans språk 1
Tema: Språklig medvetenhet och språkets funktioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar språklig medvetenhet, språkets olika funktioner samt hur språk används i olika sammanhang och kulturer. Fokus ligger på att förstå språkets roll i kommunikation och samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera språkets olika funktioner samt diskutera språkets betydelse i kommunikationen mellan människor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till språklig medvetenhet (10 min)
- Diskutera vad språklig medvetenhet innebär och varför det är viktigt att förstå sitt eget språkbruk.
- Presentera olika aspekter av språk, inklusive fonologi, syntax, semantik och pragmatik.
- Gå igenom hur språket formas av och formar sociala och kulturella kontexter.
Språkets funktioner (15 min)
- Gå igenom de olika språkliga funktionerna, såsom:
- Den referentiella funktionen (beskriva verkligheten)
- Den uttryckande funktionen (uttrycka känslor)
- Den konativa funktionen (påverka mottagaren)
- Den metalingvistiska funktionen (diskutera språk)
- Den poetiska funktionen (konst och estetik)
- Diskutera exempel på hur olika funktioner manifesterar sig i olika typer av texter (litteratur, reklam, informativt skrivande).
Språkets sociala roll (15 min)
- Diskutera hur språk används som verktyg för social interaktion och identitet.
- Ge exempel på hur språk kan fungera som en markör för tillhörighet eller avstånd i olika sociala grupper (dialekter, sociolekter, slang).
- Presentera begrepp som språklig makt och hur språk kan påverka relationer i samhället.
Praktisk övning: Språk i olika kontexter (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att analysera ett kort textutdrag, reklam eller dialog och identifiera vilka språkliga funktioner som används.
- Grupperna ska diskutera hur dessa funktioner påverkar budskapet och mottagaren.
- Läraren går runt och erbjuder stöd och vägledning under övningen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens viktiga punkter om språklig medvetenhet och språkets funktioner.
- Diskutera hur insikterna kan tillämpas i elevernas eget språkbruk och kommunikation.
- Ställ öppna frågor om deras erfarenheter och uppfattningar om språkets påverkan i deras liv.
Aktivitet
Grupperna presenterar sina analyser av språkfunktionen och diskussionerna syftar till att ge insikter om hur språk används med olika syften och effekter.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om språkets funktioner?
- Vilken funktion av språket tyckte du var mest intressant och varför?
- Hur påverkar språket vår relation med andra människor?
- Nämn en situation där du har känt att språklig medvetenhet har varit viktigt.
- Vad skulle du vilja veta mer om angående språkets roll i samhället?
Svar: Jag lärde mig [exempel].
Svar: Jag tyckte att [exempel] var mest intressant för [exempel].
Svar: Språket påverkar genom [exempel].
Svar: Det har varit viktigt i [exempel].
Svar: Jag skulle vilja veta mer om [exempel].