Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Människors miljöer
Tema: Människans påverkan på miljö och hållbarhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur människor påverkar och förändrar sina levnadsmiljöer och hur olika faktorer bidrar till hållbarhet i samhället. Fokus ligger på att förstå hur identiteter formas och hur kultur och sociala strukturer påverkar människors liv och miljö. Hur sociala frågor som klass, genus och etnicitet spelar roll i skapandet av samhällen och kulturer.
Kunskapskrav
Eleven beskriver översiktligt människors levnadsmiljöer och levnadsvillkor, samt ger exempel på faktorer som påverkar dessa. Eleven kan använda centrala begrepp och teorier, förklara samband och dra slutsatser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till människans påverkan på miljön (10 min)
- Definiera begreppet hållbarhet och dess betydelse i relation till mänskliga aktiviteter.
- Diskutera hur olika livsstilar och konsumtionsmönster påverkar miljön.
- Presentera kortfattat exempel på mänsklig påverkan, såsom urbanisering, avskogning, och klimatförändringar.
Genomgång av levnadsvillkor och sociala faktorer (15 min)
- Redogör för hur levnadsvillkor påverkas av faktorer som inkomst, utbildning och sociala nätverk.
- Diskutera hur inte bara ekonomiska faktorer, utan även kulturella och sociala faktorer bidrar till att forma miljöer.
- Ställ frågor som uppmuntrar eleverna att tänka på sina egna livsvillkor och hur de relaterar till det större samhället.
Praktisk övning: Hållbarhetsanalys av livsstil (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik livsstil eller aktivitet (exempelvis konsumtion, transporter, boende).
- Varje grupp ska analysera sin tilldelade livsstil utifrån hållbarhetsperspektiv, identifiera positiva och negativa effekter på miljön.
- Grupperna presenterar sina analyser samt diskussioner om möjliga förbättringar och mer hållbara alternativ.
Avslutande reflektion och utvärdering (10 min)
- Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig under lektionen om samband mellan livsstilar och miljöpåverkan.
- Diskutera hur individers val kan påverka miljö och hållbarhetens framtid.
- Sammanfatta lektionen och ge en introduktion till vad nästa lektion kommer att handla om.
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar individers livsstil miljön och kan förändringar i livsstil leda till mer hållbara samhällen?
- B. Vilket ansvar har samhället att skapa förutsättningar för hållbara livsstilar?
- C. Hur kan vi som individer bidra till att förbättra våra levnadsmiljöer och göra dem mer hållbara?
Aktivitet
I nästa lektion kommer eleverna att arbeta med en projektuppgift där de skapar en handlingsplan för att förbättra hållbarheten i sin egna levnadsmiljö. De ska få möjlighet att praktiskt tillämpa vad de lärt sig om hållbarhet och återvinning.
Exit-ticket
- Vilken aspekt av hållbarhetsdiskussionen tycker ni är mest intressant och varför? (Svar: Personlig reflektion beroende på individuell uppfattning.)
- Nämn en positiv effekt av att leva hållbart. (Svar: Minskad miljöpåverkan, bättre hälsa etc.)
- Hur kan ni integrera hållbarhet i ert dagliga liv? (Svar: Genom att återvinna, minska konsumtion etc.)