En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Medier, samhälle och kommunikation 1 – Medier och identitet

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 1
Tema: Medier och identitet

Koppling till styrdokument

Kursen ska ge eleverna förståelse för hur media påverkar individers identitet och självbild. Detta inkluderar att studera representation, stereotyper och hur olika medieformer bidrar till identitetsskapande processer. Samt att belysa frågor kring makt och normer i medielandskapet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva hur medier påverkar individens identitet och ge exempel på hur representation och stereotyper kan förändra uppfattningar och normer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till medier och identitet (10 min)

  • Förklara hur medier används för identitetsskapande i samhället.
  • Diskutera hur ungdomar idag påverkas av olika medieformer.
  • Ge exempel på hur sociala medier kan påverka självbild och identitet.

Genomgång av representation och stereotyper (15 min)

  • Definiera begreppen representation och stereotyper.
  • Visa exempel på hur olika grupper representeras i media.
  • Disskutera varför det är viktigt med en mångfald av representationer.

Diskussion kring sociala medier (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem en fråga, som “Hur formar sociala medier vår identitet?”
  • Låt grupperna diskutera och presentera sina tankar för klassen.
  • Reflektera gemensamt över presentationerna.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll och diskussioner.
  • Fråga eleverna om de har några kvarvarande tankar eller frågor.
  • Betona vikten av kritiskt tänkande gällande mediekonsumtion och identitet.

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa en affisch som illustrerar en specifik stereotyp i media och dess påverkan på identitet. Affischen ska innehålla både fakta och egna reflektioner.

Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket

  • Vad menas med ‘representation’ i media? Svar: Hur olika grupper framställs och synliggörs i medier.
  • Hur kan stereotyper påverka en individs självbild? Svar: Genom att skapa orättvisa förväntningar och snedvrida självuppfattningen.
  • Ge exempel på en stereotyp som ofta förekommer i media. Svar: Könsroller i reklam och filmer.
  • Varför är det viktigt med mångfald av representationer i media? Svar: För att alla ska kunna känna igen sig och för att motverka fördomar.
  • Hur kan sociala medier påverka ungas identitet? Svar: Genom att skapa ideal och normer baserat på vad som är populärt och accepterat.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (300 ord) om hur en specifik medieform (t.ex. Instagram, Youtube) har påverkat deras eller någon annans identitet.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett specifikt mediefenomen (t.ex. influencers) och analysera deras påverkan på ungdomars identitet och självbild. Analysen ska inkludera källor och referenser som stödjer deras argumentation.

Förslag för nästa lektion

“Medier och deras påverkan på samhällsnormer” I nästa lektion kan vi utforska hur medier påverkar och förändrar samhällsnormer. Vi kommer att analysera specifika exempel på hur mediedeklarationer kan påverka offentlig diskurs och opinion. Denna lektion är relevant för att förstå mediernas roll i att forma inte bara individuella identiteter, utan även samhälleliga värderingar och normer.

Förberedelser

  • Välj exempel på medier som behandlar stereotyper.
  • Förbered material för affischframställning.
  • Samla exempel på aktuella fenomen inom sociala medier.

×