Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 2
Tema: Hållbar utveckling och aktuella miljöfrågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta frågor om hållbar utveckling, klimatförändringar, resurshushållning och ekosystemens bärkraft. Under denna lektion ska vi också diskutera mänskliga aktiviteter och deras påverkan på miljön samt hur samhället kan arbeta för en hållbar framtid.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera hur hållbar utveckling hänger ihop med aktuella miljöfrågor. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser rörande hur man kan bidra till en hållbar utveckling, både lokalt och globalt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
• Definiera vad hållbar utveckling innebär, inklusive dess tre aspekter: miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
• Diskutera aktuella miljöfrågor såsom klimatförändringar, avfallshantering och energikonsumtion.
Aktuella miljöfrågor (15 min)
• Gå igenom olika aktuella miljöfrågor, till exempel plastföroreningar, förlust av biologisk mångfald och växthusgasutsläpp.
• Analysera hur dessa problem uppstår till följd av mänskliga aktiviteter och vilka konsekvenser de får för ekosystem och samhälle.
Åtgärder för hållbar utveckling (15 min)
• Diskutera olika strategier och åtgärder som individer och samhällen kan vidta för att minska sin miljöpåverkan och bidra till hållbar utveckling.
• Ge exempel på internationella avtal (som Parisavtalet) och hur lokala initiativ kan göra skillnad.
Diskussion och reflektion (10 min)
• Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur de kan förändra sina egna livsstilar för att bidra till en mer hållbar framtid.
• Sammanställ och dela insikter från diskussionerna.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en handlingsplan för en hållbar aktivitet på skolan, som kan vara allt från en återvinningkampanj till en “grön vecka” med fokus på att öka medvetenheten om hållbarhet. De ska presentera detta för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
1. Vad innebär hållbar utveckling?
Svar: Att utveckla på ett sätt som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter.
2. Nämn en aktuell miljöfråga.
Svar: Klimatförändringar eller plastföroreningar.
3. Ge ett exempel på hur mänskliga aktiviteter kan påverka miljön negativt.
Svar: Avskogning som leder till habitatförlust och ökad koldioxidutsläpp.
4. Vad är ett ekosystem?
Svar: En gemenskap av levande organismer och deras icke-levande omgivning som interagerar med varandra.
5. Vilka är några åtgärder för hållbar utveckling?
Svar: Återvinning, minskad energiförbrukning och användning av förnybara resurser.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text (ca 500 ord) där du diskuterar hur du kan bidra till hållbar utveckling i ditt eget liv och hur du bedömer effekten av dessa åtgärder på miljön.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att granska en specifik miljöfråga, exempelvis vattenföroreningar, och fördjupa sig i de bakomliggande orsakerna, effekterna på samhället och ekologiska system samt möjliga lösningar för att åtgärda problemet. Rapporten ska inkludera aktuell forskning och en kritisk analys av genomförda åtgärder.
Förslag för nästa lektion
Tema: Människans inverkan på klimat och miljö.
Den nästa lektionen kan fokusera på sambandet mellan människans beteende och klimatförändringar. Diskutera hur energikonsumtion, avfallshantering och jordbruk påverkar miljön. Detta tema knyter an till tidigare diskussioner om hållbar utveckling och erbjuder eleverna möjlighet att förstå mer om sitt eget ansvar.
Förberedelser
• Förbered en presentation om hållbar utveckling och aktuella miljöfrågor.
• Samla exempel och fallstudier om framgångsrika hållbarhetsinitiativ.
• Utarbeta riktlinjer för elevernas handlingsplaner för hållbarhet.