Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 2
Tema: Mänsklig påverkan på ekosystem
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur mänskliga aktiviteter, såsom jordbruk, urbanisering, industrialisering och avfallshantering, påverkar ekosystem och biologisk mångfald. Detta inkluderar konsekvenser av dessa aktiviteter samt strategier för att minimera negativa effekter.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara hur mänsklig verksamhet påverkar ekosystem och ge exempel på de mekanismer genom vilka dessa påverkan kan ske. Eleven kan också diskutera möjliga lösningar för att skydda och bevara miljön och dess resurser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mänsklig påverkan (10 min)
• Definiera vad som menas med mänsklig påverkan på miljön och ekosystem.
• Diskutera hur dessa påverkan kan vara både positiva och negativa.
• Använd exempel från lokala ekosystem för att illustrera mänsklig påverkan.
Jordbruk och dess effekter (15 min)
• Redogör för olika jordbruksmetoder och deras konsekvenser för jorden, vatten och biodiversitet.
• Diskutera skillnader mellan konventionellt och ekologiskt jordbruk.
• Ge exempel på hur överexploatering av jordens resurser kan leda till jordförstörelse och minskad biologisk mångfald.
Urbanisering och habitatförlust (15 min)
• Diskutera hur urbanisering påverkar natural habitat och hur det leder till förlust av biologisk mångfald.
• Presentera konkreta exempel på hur städer påverkar det omgivande ekosystemet och vilka arter som påverkas mest.
• Reflektera över mänskliga aktiviteter som infrastrukturell utveckling och dess inverkan på ekosystem.
Diskussion och reflektion (10 min)
• Engagera eleverna i att diskutera hur de själva upplever den mänskliga påverkan på sin omgivning.
• Ställ frågor kring lösningar som kan implementeras för att motverka negativa effekter av mänsklig aktivitet.
• Sammanfatta lektionen med fokus på vikten av att förstå våra handlingar i relation till ekosystem.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper för att skapa en åtgärdsplan för att minska mänsklig påverkan på ett specifikt lokalt ekosystem, exempelvis genom att föreslå hållbara jordbruksmetoder, grön stadsplanering eller förbättrad avfallshantering. Åtgärdsplanen ska presenteras för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad betyder mänsklig påverkan?
Svar: De effekter som människors aktiviteter har på miljö och ekosystem.
• Nämn två sätt som jordbruk kan påverka ekosystem.
Svar: Genom användning av kemikalier och övergödning.
• Vilka konsekvenser kan urbanisering ha för ekosystem?
Svar: Habitatförlust och minskad biodiversitet.
• Ge ett exempel på en positiv mänsklig påverkan på miljön.
Svar: Skapande av skyddade områden och naturreservat.
• Vad kan individer göra för att minska sin påverkan på ekosystem?
Svar: Välja ekologiska livsmedel, använda kollektivtrafik, återvinna.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text (ca 300 ord) om en mänsklig aktivitet i ditt område som påverkar miljön och ge förslag på hur den kan göras mer hållbar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ges i uppdrag att göra en grundlig utredning om en specifik mänsklig aktivitet (t.ex. föroreningar från industri, avverkning av skog) och dess långsiktiga effekter på ett ekosystem. Rapporten ska innehålla data och rekommendationer för att minimera negativa effekter. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att uppvisa djupgående förståelse och analys på högsta nivå.
Förslag för nästa lektion
Tema: Klimatförändringar och deras effekt på ekosystem
I nästa lektion kan vi fokusera på klimatförändringar och hur de påverkar ekosystem och biologisk mångfald. Vi kommer att diskutera orsak och verkan av klimatförändringar och hur olika ekosystem anpassar sig till dessa förändringar. Detta är relevant för att kunna förstå både de utmaningar och möjligheter som klimatförändringarna innebär för natur och mänsklighet.
Förberedelser
• Förbered material om mänsklig påverkan på ekosystem.
• Samla exempel på lokala och globala fall av påverkan och bevarandeinsatser.
• Förbered diskussionsfrågor för att engagera eleverna.