Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Pedagogiskt arbete
Tema: Lekens betydelse för lärande och utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla lekens betydelse för barns lärande och växande, inklusive hur lek kan användas som pedagogiskt verktyg i olika verksamheter. Eleverna ska också få insikt i hur lek främjar sociala färdigheter, kreativitet och problemlösning. Vidare behandlas olika former av lek och deras roll i pedagogiska sammanhang samt hur skapande verksamheter kan integreras i lek.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och förklara lekens betydelse för barns lärande och utveckling och ge exempel på hur lek kan användas pedagogiskt. Eleven ska också kunna reflektera över olika lekformer och deras effekter i olika pedagogiska sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lek och lärande (15 min)
- Definiera vad lek innebär och dess olika former (symbolisk lek, rolllek, fysisk lek etc.).
- Diskutera lekens betydelse i ett pedagogiskt perspektiv och hur den främjar lärande.
- Ge exempel på hur lek används i olika pedagogiska verksamheter.
- Engagera eleverna genom att ställa frågor om deras egna erfarenheter av lek.
- Sammanfatta med att belysa hur lek kan ses som ett verktyg för lärande.
Lekens pedagogiska verktyg (15 min)
- Presentera olika lärandestrategier kopplade till lek: hur kan lekstoff förändra sättet barn lär på?
- Diskutera hur vuxnas roll är viktig i leksituationer för att stötta och utveckla leken.
- Låt eleverna fundera i grupper på sätt att integrera lek i ett pedagogiskt upplägg.
- Ge exempel på framgångsrika pedagogiska aktiviteter som inkluderar lek.
- Sammanfatta diskussionerna med att betona vikten av aktiva och engagerande lärmiljöer.
Praktisk aktivitet – Lekbaserad undervisning (15 min)
- Dela in klassen i mindre grupper och ge varje grupp en lekaktivitet att planera som syftar till lärande i ett specifikt ämne.
- Ge instruktioner för hur de ska integrera lek i sin undervisningsplan.
- Be grupperna att fokusera på mål, aktiviteter och hur de kan främja lärande genom lekar.
- Instruera eleverna för att förbereda en kort presentation av sin lekaktivitet och dess pedagogiska syfte.
Avslutande diskussion (5 min)
- Sammanfatta de centrala punkterna från lektionen.
- Låt eleverna reflektera över lekens betydelse och ställa frågor.
- Diskutera hur deras nya insikter kan påverka deras syn på pedagogiska metoder.
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt kan lek användas för att stödja inlärning i olika ämnen? Ge konkreta exempel.
- B. Hur kan pedagoger främja en lekfull miljö där lärande är centralt?
- C. Vilka utmaningar kan uppstå när man integrerar lek i undervisningen?
Aktivitet
Eleverna kommer att i grupper planera en lekbaserad undervisningsaktivitet för en valfri åldersgrupp och ämne. Varje grupp ska presentera sin aktivitet för klassen där de beskriver syftet med leken och hur den bidrar till inlärning. De ska även ta hänsyn till eventuella hinder som kan uppstå och hur dessa kan lösas. Genom denna aktivitet ges eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa sina kunskaper om lekens betydelse.
Exit-ticket
- Vad är lek och varför är den viktig för barns lärande? (Svar: Lek är spontan och frivillig aktivitet som främjar kreativitet, sociala färdigheter och inlärning.)
- Nämn tre sätt på vilka lek kan användas i utbildning. (Svar: Genom problemlösning, social interaktion och kreativitet.)
- Vilka faktorer bidrar till att skapa en lekfull och lärande miljö? (Svar: Engagerande aktiviteter och stöd från vuxna.)