Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Psykiatri 1 – Verksamheter inom psykiatrin

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykiatri 1
Tema: Verksamheter inom psykiatrin

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Vanligt förekommande psykiska sjukdomar såsom depression, ångesttillstånd och PTSD, samt deras prevention, diagnostik, behandling och omvårdnad. Det inkluderar även frisk- och riskfaktorer samt förklaringsmodeller till hur psykisk ohälsa uppstår. Vidare behandlas syselsättning och stödverksamheter för individer med psykiatriska diagnoser, kommunikation och samverkan med patienter samt riktlinjer för personcentrerad vård och interprofessionella samarbeten.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling. Eleven beskriver även översiktligt orsak, symtom och vård och omsorg vid psykiska sjukdomar. Dessutom redogör eleven för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i vården och omsorgen samt omvårdnaden av patienter och brukare.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till psykisk ohälsa (10 min)

– Förklara vad psykisk ohälsa innebär och ge exempel på vanliga diagnoser.
– Diskutera stigma och fördomar kopplade till psykisk ohälsa.
– Involvera eleverna i att dela sina tankar kring ämnet.

Psykiatrisk vård och verksamheter (15 min)

– Presentera olika typer av psykiatriska verksamheter som exempelvis vårdhem, öppenvård och behandlingshem.
– Beskriv hur samverkan mellan olika yrkesgrupper kan påverka vårdresultatet.
– Visa exempel på samordnade vårdplaner och hur de implementeras i praktiken.

Omsorgsprocessen i psykiatrin (15 min)

– Introducera den omsorgsprocess som används inom psykiatrin, inklusive planering, genomförande och utvärdering.
– Förklara betydelsen av personcentrerad vård och hur det påverkar omvårdnaden.
– Ge exempel på dokumentation och uppföljning av mentala hälsa.

Kommunikationsfärdigheter (10 min)

– Diskutera vikten av kommunikation och empatiskt förhållningssätt vid arbete med patienter och brukare.
– Öva på att ge och ta emot feedback i rollspelssituationer.
– Variera övningarna så att eleverna får testa olika metoder för att kommunicera effektivt.

Sammanfattning och Reflektion (5 min)

– Sammanfatta dagens lektion och lyfta fram viktiga punkter.
– Ställ öppna frågor till eleverna för att få dem att reflektera över vad de har lärt sig.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får diskutera och kartlägga en specifik psykiatrisk verksamhet, dess målgrupp, behandlingsmetoder och vilket stöd som erbjuds. Varje grupp presenterar sina resultat för klassen efteråt.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är några vanliga psykiatriska sjukdomar?
Svar: Depression, ångesttillstånd, PTSD.
– Hur kan stigma påverka individer med psykisk ohälsa?
Svar: Det kan leda till isolering och minskad benägenhet att söka hjälp.
– Vilka faktorer ingår i omsorgsprocessen?
Svar: Planering, genomförande, dokumentation.
– Vad innebär personcentrerad vård?
Svar: Att utforma vård utifrån individens behov och önskemål.
– Ge exempel på hur kommunikation kan påverka mötet med patienter.
Svar: Empatisk kommunikation kan skapa förtroende och öppna upp för dialog.

Hemläxa

Skriv en kort reflektion (500-700 ord) där du beskriver en specifik psykiatrisk verksamhet och hur den arbetar med patienter. Inkludera din egen uppfattning om verksamhetens metodik.

Fördjupningsuppgift

Skriv en essä på 1500 ord där ni analyserar och diskuterar effekterna av interprofessionellt samarbete på behandlingsresultat inom psykiatrin. Fokusera på evidensbaserade metoder och beskriva hur dessa implementeras i praktiken.

Förslag för nästa lektion
Tema:

Psykiska sjukdomar och deras behandling
Den nästa lektionen kommer att fokusera på specifika psykiska sjukdomar som depression och bipolär sjukdom, inklusive deras symptom, orsaker och evidensbaserade behandlingar. Vi kommer också att titta på hur sociala och kulturella faktorer påverkar psykiatrisk vård. Detta för att ge en djupare förståelse för hur olika aspekter av livet kan påverka psykisk hälsa och välbefinnande.

Förberedelser

– Förbered PowerPoint-presentationer och handouts som förklarar olika verksamheter inom psykiatrin.
– Samla material för diskussioner och övningar relaterade till kommunikationsfärdigheter.
– Skapa grupper för nästa lektion för att förenkla diskussioner om specifika psykiska sjukdomar.


Modern Tillbaka-knapp