Lektion. Gy. Psykologi 2a – Social påverkan och grupper

Lektionsplanering: Psykologi 2a

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Social påverkan och grupper

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för social påverkan och hur grupper fungerar. Eleverna ska förstå begrepp som konformitet, lydnad, gruppdynamik och hur dessa faktorer påverkar individers beteende.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva begrepp relaterade till social påverkan och gruppdynamik och ge exempel på hur dessa påverkar individer. Eleven kan också reflektera över sitt eget beteende inom grupper och de normer som formas där.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till social påverkan (10 min)

  • Definiera vad social påverkan innebär och dess betydelse för individens beteende.
  • Diskutera olika typer av social påverkan: konformitet, lydnad och social facilitation.
  • Fråga eleverna om exempel på situationer där de har känt sig påverkade av andra.

Konformitet och lydnad (15 min)

  • Presentera begrepp som konformitet och lydnad, inklusive viktiga studier som Asch-konformitetsexperimentet och Milgrams lydnadsexperiment.
  • Diskutera varför människor väljer att konformera sig och de psykologiska mekanismer som ligger bakom detta.
  • Låt eleverna reflektera över hur de kan ha konformerat i sina egna liv.

Gruppdynamik (15 min)

  • Förklara vad gruppdynamik är och hur roller och normer formas inom grupper.
  • Diskutera hur grupptryck kan påverka beslut och beteenden och ge exempel på situationer där detta kan ske.
  • Låt eleverna diskutera hur de har sett grupper påverka individer, både positivt och negativt.

Praktisk övning: Rollspel (10 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem olika scenarier som involverar grupptryck (exempelvis beslut kring att delta i en aktivitet, påverkan av kamrater).
  • Grupperna diskuterar och presenterar hur de tror att de skulle reagera i situationen och varför.
  • Samla klassen och diskutera vad de kom fram till och hur gruppdynamik kan förändra deras beslut.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en essä där de reflekterar över sitt eget förhållande till gruppen och social påverkan. De ska ge exempel på situationer där de har upplevt konformitet eller grupptryck och analysera hur de hanterade situationerna.

Exit-ticket

  • Vilken aspekt av social påverkan tyckte du var mest intressant?
  • Hur kan grupptryck leda till positiva eller negativa utfall?
  • Nämn ett exempel på en situation där du har känt konformitet i ditt liv.
  • Vad har du lärt dig om gruppdynamik som kan påverka din framtida interaktion med andra?
  • Vilken insikt har du fått som kan hjälpa dig att stå emot negativt grupptryck?

Modern Tillbaka-knapp