Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Rätten och samhället
Tema: Processrätt och det svenska rättegångsväsendet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen ska ge en förståelse för processrättens regler och den svenska rättegångens struktur. Lektionen fokuserar på hur rättsprocesser går till, stegen i ett rättsfall och rättens olika funktioner.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för rättsprocessens olika faser och de organ som är involverade i rättssystemet. Eleven kan också ge exempel på hur processrätten tillämpas i praktiken.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till processrätt (10 min)
- Definiera vad processrätt är och dess betydelse för rättssystemet.
- Gå igenom skillnaden mellan civilrättslig och straffrättslig process.
- Diskutera olika nivåer av domstolar i Sverige (tingsrätt, hovrätt, högsta domstol).
Stegen i en rättsprocess (15 min)
- Gå igenom de olika stegen i en rättsprocess: stämning, svaromål, huvudförhandling, och dom.
- Diskutera betydelsen av bevisning och hur denna samlas in och används.
- Ta upp hur domstolsförhandlingar går till och vilken roll domaren har.
Rättens olika funktioner (15 min)
- Redogöra för rättens roll i differentierade typer av fall; privaträttsliga och offentliga.
- Diskutera hur rättens beslut kan påverka parterna och samhället i stort.
- Ge exempel på hur olika rättsfall kan leda till prejudikat och lagändringar.
Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter och diskutera vikten av processrätt i samhället.
- Be eleverna reflektera över hur de skulle kännas att vara involverade i en rättsprocess, antingen som klagande eller svarande.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att simulera en enkel rättsprocess. En grupp kan agera åklagare, en annan försvarare och en tredje som domare. De ska förbereda ett kort rättsfall och genomföra en dramatisk rekonstruktion av rättegången, där de diskuterar bevis och presenterar sina argument.
Exit-ticket
- Vad är processrätt? Svar: Regler och förfaranden som styr hur rättsfall hanteras i domstol.
- Nämn en typ av domstol i Sverige. Svar: Tingsrätt.
- Vad är syftet med en huvudförhandling? Svar: Att pröva bevis och argument inför en domare.
- Vilken roll har domaren i en rättegång? Svar: Att leda förhandlingarna, fatta beslut och avge dom.
- Vad kan en domstolsdom leda till i samhället? Svar: Det kan skapa prejudikat och påverka framtida rättsfall och lagstiftning.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats (1-2 sidor) om en känd rättsprocess i Sverige, diskutera hur processen gick till, slutresultatet, och hur det påverkade samhället. De ska även reflektera över rättsprocessens betydelse för rättssäkerhet.