Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap 1
Tema: Etik och religion
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla olika etiska teorier och modeller samt hur dessa tillämpas i praktiska och teoretiska sammanhang. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över och diskutera etiska frågor utifrån olika religiösa och livsåskådande perspektiv, samt analysera relevanta moraliska dilemman som uppstår i samband med dessa.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och diskutera centrala etiska begrepp och teorier, och ger exempel på hur religioner kan forma människor moraliska värderingar och ställningstaganden i olika sammanhang, samt analysera etiska frågor utifrån olika perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till etik (10 min)
- Presentera temat för lektionen och diskutera varför etik är viktigt i relation till religion.
- Fråga eleverna om deras egna tankar kring moraliska dilemma de har stött på.
- Ge exempel på etiska frågor som kan adresseras utifrån religiösa perspektiv.
Genomgång av etiska teorier (15 min)
- Introducera normativ etik och olika teorier såsom utilitarism, deontologi och dygdetik.
- Beskriv hur dessa teorier kan tillämpas på praktiska etiska dilemma, exempelvis i medicinska och miljöhänsyn.
- Diskutera hur olika religioner kan ha olika synsätt på dessa etiska teorier.
Gruppdiskussion kring etiska dilemman (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge var och en ett specifikt etiskt dilemma att diskutera, till exempel “Är det okej att ljuga för att skydda någons känslor?”
- Låt grupperna sammanfatta sina diskussioner och ge exempel på hur deras resonemang påverkades av deras religiösa eller livsåskådande perspektiv.
- Sammanfatta och jämför de olika perspektiven som framkommit under diskussionerna.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Avsluta lektionen med att sammanfatta de viktigaste punkterna som diskuterats.
- Ställ frågor som uppmanar till eftertanke, exempelvis: “Hur kan vi använda etiska teorier i vårt dagliga liv?”
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort uppsats (ca 300 ord) där de reflekterar över ett personligt etiskt dilemma och hur deras värderingar, inklusive eventuella religiösa perspektiv, har påverkat deras ställningstagande.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
- Vilka är de tre huvudtyperna av etiska teorier? Svar: Utilitarism, deontologi och dygdetik.
- Hur kan religion påverka individers moraliska beslut? Svar: Genom att ge en moralisk grund och vägledning genom religiösa skrifter och traditioner.
- Ge ett exempel på ett etiskt dilemma som diskuteras i dagens samhälle. Svar: Abort, euthanasia, och kloning.
- På vilket sätt kan olika religioner ha olika synsätt på vad som är moraliskt acceptabelt? Svar: Olika religiösa texter och traditioner kan ge olika riktlinjer för vad som anses vara rätt eller fel.
- Vad har du lärt dig om din egen syn på etik genom denna lektion? Svar: (Personligt svar utifrån elevens reflektioner.)
Hemläxa
Skriv en essä (ca 600 ord) där du undersöker hur en specifik religion relaterar sina etiska värderingar till ett aktuellt samhällsproblem, såsom klimatfrågan eller social rättvisa.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna analysera en specifik etisk fråga utifrån olika religiösa perspektiv. De ska undersöka hur dessa perspektiv formar människors åsikter och handlingar, och presentera sina resultat i form av en presentation.
Förslag för nästa lektion
Tema: Religion och moralisk konsekvensanalys. I nästa lektion kan fokus ligga på hur man gör en moralisk konsekvensanalys av specifika handlingar utifrån olika etiska teorier. Lektionen bör belysa hur teori och praktik går ihop när vi utvärderar moraliska frågor och beslut. Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på den kritiska förståelse av etik som eleverna har utvecklat och uppmanar dem att praktiskt tillämpa sina kunskaper. Kunskapskraven relaterade till etiskt resonemang och analys av argument kommer att vara aktuella.
Förberedelser
- Samla exempel på relevanta etiska dilemman för diskussion.
- Förbered presentation av olika etiska teorier för genomgång.
- Utarbeta frågor för gruppdiskussioner som uppmuntrar kritiskt tänkande och reflexion.