Lektion. Gy. Retorik – Retorik och media

Lektionsplanering i Retorik

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Retorik

Tema: Retorik och media

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll behandlar hur retorik används inom olika medier, inklusive nyhetsrapportering, reklam och sociala plattformar. Eleverna ska lära sig att analysera medietexter och förstå hur språkliga och visuella verktyg används för att påverka publiken.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och bedöma retoriska medel i medietexter och reflektera över hur dessa påverkar mottagarnas uppfattningar och beteenden. Eleven ska även kunna redovisa egna analyser av medietexter med stöd av retoriska teorier.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till retorik i media (10 min)

  • Definiera vad som menas med media i detta sammanhang.
  • Diskutera olika typer av medier och deras påverkan på information och retorik.
  • Ge exempel på hur medier kan forma offentliga diskurser.

Retoriska strategier i medietexter (15 min)

  • Gå igenom olika retoriska strategier som ofta används i annonser och nyheter.
  • Hur arbetar medier för att skapa trovärdighet (ethos), väcka känslor (pathos) och presentera fakta (logos)?
  • Visa exempel på annonser och nyhetsartiklar som använder dessa strategier.
  • Dela ut en kort nyhetsartikel till eleverna.
  • Be dem identifiera och diskutera de retoriska strategier som artikeln använder.
  • Diskutera hur rubriker och bilder kan påverka läsarens intryck.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter om retorik och media.
  • Diskutera viktiga insikter om hur medier kan manipulera information.
  • Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av att läsa eller se nyhetsstoff.

Aktivitet

I grupper ska eleverna välja en aktuell kampanj i sociala medier eller en reklamfilm. De ska analysera hur kampanjen använder retoriska strategier för att nå sin målgrupp och vilken medveten eller omedveten effekt den kan ha. Grupperna ska förbereda en kort presentation av sina analyser och diskutera sina fynd med klassen.

Exit-ticket

  • Vad är ett exempel på en retorisk strategi som används i medier?
  • Svar: Användning av känslosamma bilder för att väcka pathos.

  • Hur kan rubriker i nyhetsartiklar påverka läsarens åsikt?
  • Svar: Rubriker kan styra läsarens förväntningar och skapa förutfattade meningar.

  • Vad är syftet med reklam ur ett retoriskt perspektiv?
  • Svar: Att övertyga konsumenter att köpa eller stödja en produkt eller tjänst.

  • Hur kan sociala medier stärka eller försvaga ett budskap?
  • Svar: Genom att nå en bred publik snabbt, men också genom att sprida misinformation.

  • Nämn en känd mediekampanj som effektivt har använt retorik.
  • Svar: “Just Do It” av Nike, som inspirerar och motiverar.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en reklam eller nyhetsartikel från en tidning eller online och skriva en analys (600-800 ord) där de identifierar retoriska strategier och bedömer effektiviteten av dem. De ska reflektera över vilken inverkan dessa strategier kan ha på målgruppen.


Modern Tillbaka-knapp