Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Samhällskunskap 1b – Arbetsmarknad och arbetsliv

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Arbetsmarknad och arbetsliv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Undervisningen ska omfatta arbetsmarknaden, arbetsrätt och arbetsmiljö. Viktiga inslag är arbetsmarknadens parter, deras roller i samhällsutvecklingen samt hur digitalisering påverkar arbetsmarknaden.
Kunskapskrav: Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera flera orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven med säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och metoder, samt diskuterar nyanserat orsak- och konsekvensrelationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till arbetsmarknaden (10 min)

• Presentera vad arbetsmarknaden är, dess funktioner och hur den påverkas av ekonomiska och sociala faktorer.
• Gå igenom begrepp som arbetslöshet, sysselsättning och arbetskraftens rörlighet.
• Diskutera olika typer av anställningar och hur de kan skilja sig åt.

Arbetsrätt och rättigheter på arbetsplatsen (10 min)

• Redogör för grundläggande rättigheter och skyldigheter enligt arbetslagsstiftning, t.ex. LAS (Lagen om Anställningsskydd).
• Diskutera med elever varför dessa lagar är viktiga för både arbetstagare och arbetsgivare.
• Ge exempel på situationer där arbetsrätten kan utmanas.

Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden (10 min)

• Utforska hur digitalisering förändrar arbetsmarknaden med avseende på automatisering, hemarbete och nya typer av jobb.
• Diskutera både möjligheter och utmaningar som digitaliseringen innebär för arbetslivet.
• Låt eleverna ställa frågor och dela sina egna erfarenheter kring digitaliseringens inverkan.

Gruppdiskussion om framtidens arbetsmarknad (10 min)

• Dela upp eleverna i grupper och ge dem en fråga att diskutera: “Hur ser framtidens arbetsmarknad ut och vilken roll spelar vi i den?”
• Be grupperna att identifiera potentiella yrken som kan bli viktiga och diskutera hur utbildning påverkar framtida möjligheter.
• Varje grupp presenterar sina tankar kort för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

• Sammanfatta lektionens huvudpunkter och låt eleverna dela med sig av sina insikter.
• Diskutera hur dagens samtal kan kopplas till deras egna liv och framtida yrken.
• Avsluta med att ställa frågor till eleverna om vad som var mest intressant för dem.

Aktivitet

Eleverna ska utforma en liten kampanj för ett fiktivt yrke som de väljer, inklusive en affisch och en kort presentation där de förklarar yrkets värde för samhället. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är arbetsmarknaden?
◦ En arena där arbetstagare och arbetsgivare möts för att utbyta arbete mot lön.
• Nämn en viktig lag inom arbetsrätten.
◦ Lagen om Anställningsskydd (LAS).
• Hur påverkar digitalisering yrkeslivet?
◦ Den kan förändra arbetsuppgifter, skapa nya jobb och innebära ökade möjligheter till distansarbete.
• Vad innebär kollektivavtal?
◦ En överenskommelse mellan arbetsgivare och fackliga organisationer om anställningsvillkor.
• Nämn tre faktorer som kan påverka arbetslösheten.
◦ Ekonomiska cykler, utbildningsnivå och teknologiska förändringar.

Hemläxa

Skriv en reflektion (cirka 300 ord) kring hur digitaliseringen påverkar ett yrke du är intresserad av och vilka för- och nackdelar det kan medföra.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en specifik yrkesgrupp och genomföra en kvalitativ studie. De ska intervjua personer inom yrket, analysera arbetsförhållanden och ställa krav på utbildningar, samt redovisa sina resultat med fokus på framtiden och digitaliseringens påverkan.

Förslag för nästa lektion

Tema: Ekonomi och privatliv
I nästa lektion kommer vi att fokusera på privatekonomi, inklusive budgetering, lån och sparande. Lektionen är viktig för att ge eleverna verktyg för att hantera sin ekonomi i vuxenlivet, vilket är kopplat till den kunskap om arbetsmarknaden och inkomsten de fått under denna lektion.

Förberedelser

• Samla exempelvis artiklar eller rapporter om arbetsmarknadens förändringar.
• Förbered visuella hjälpmedel som diagram för att illustrera arbetslöshet och anställningsnivåer.
• Planera för grupprum eller arbetsytor för elevernas arbete med kampanjen.


Modern Tillbaka-knapp