Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Demokratins utmaningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla demokratiska principer och institutioner samt aktuella utmaningar för demokratin, såsom populism, desinformation och medborgarnas förtroende för politiska system. Det ska också belysas hur dessa faktorer påverkar den politiska debatten och medborgarnas engagemang.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och diskutera utmaningar som demokratin står inför, analysera deras påverkan på det politiska systemet samt föreslå möjliga lösningar eller åtgärder.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokratins utmaningar (10 min)
Definiera vad som menas med “demokratins utmaningar” och ge en översikt över några av de största hoten mot demokratin idag.
Ta upp aktuella exempel, inklusive populism, extremism och desinformation.
Diskutera varför det är viktigt att förstå dessa utmaningar.
2. Populism och dess påverkan (15 min)
Förklara vad populism är och göra en analys av hur populistiska rörelser påverkar traditionella politiska partier och demokratin.
Ge exempel på populismens framväxt i olika länder och dess effekter på politiska beslut och samhällsdiskussionen.
Diskutera kritiker och anhängare av populism och deras argument.
3. Desinformation och mediers roll (15 min)
Utforska hur desinformation sprids och vilken inverkan den har på demokratin.
Gå igenom hur sociala medier bidrar till spridning av falsk information och hur det påverkar medborgarnas åsikter.
Diskutera strategier för att motverka desinformation och hur man kan bli mer källkritisk.
4. Medborgarnas förtroende och engagemang (5 min)
Diskutera vad som påverkar medborgarnas förtroende för politiska institutioner och hur engagemang kan stärkas.
Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av att delta i demokratiska processer och vilka faktorer som kan öka eller minska deras intresse.
5. Sammanfattning och avslutande diskussion (5 min)
Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
Låt eleverna ställa frågor och ge sina egna synpunkter på hur demokratin kan skyddas och stärkas.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i par och välja en av de utmaningar för demokratin som diskuterats i lektionen. De ska skapa en presentation (slideshow eller affisch) som beskriver utmaningen, dess effekter och föreslagna lösningar. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
• Vad är en demokratins utmaning som vi diskuterade idag? Svar: Elevernas egna val, som populism eller desinformation.
• Hur påverkar populismen det politiska landskapet? Svar: Den kan förändra partistrukturer och opinioner samt leda till polarisering.
• Varför är desinformation ett hot mot demokratin? Svar: Den kan vilseleda medborgare och förvrida opinioner.
• Nämn en strategi för att motverka desinformation. Svar: Att använda källkritiska metoder.
• Hur kan medborgarnas förtroende för politiska institutioner öka? Svar: Genom öppna kommunikationer, transparens och deltagande i demokratiska processer.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en essä (500-700 ord) där de diskuterar en specifik utmaning för demokratin, dess orsaker och effekter, samt föreslå möjliga lösningar. De ska använda relevanta källor och referenser.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska göra en djupgående analys av en specifik populistisk rörelse, dess framväxt, argumentation och den påverkan den har haft på det politiska systemet. Analysen ska inkludera källor och en diskussion om hur populismen kan förstås utifrån socioekonomiska och kulturella faktorer.
Förslag för nästa lektion
Nästa lektion: “Demokratins framtid”. Denna lektion kommer att fokusera på framtidsfrågor och alternativa synsätt på hur demokratin kan utvecklas och stärkas i en globaliserad och digitaliserad värld. Eleverna kommer att få diskutera och analysera möjliga framtidsscenarier för demokratins utveckling och hur medborgarnas engagemang kan se ut.
Förberedelser
• Samla aktuella exempel och forskning kring demokratins utmaningar.
• Förbereda material för presentationsövningen.
• Kringgå statistik och exempel som kan illustrera effekterna av desinformation och populism i olika samhällen.