Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Samhällsutveckling och kritiska perspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur olika faktorer påverkar samhällsutveckling, inklusive sociala, ekonomiska, politiska och kulturella aspekter. Det ska främjas en förståelse för hur individer och grupper påverkar och påverkas av samhällsstrukturer och hur medborgarnas engagemang i samhällsfrågor formas av olika intressen och perspektiv.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och diskutera samhällsfrågor ur olika perspektiv, och ger exempel på hur intressen och värderingar påverkar samhällsutvecklingen. I sin argumentation använder eleven relevanta samhällsvetenskapliga begrepp och teorier samt gör nyanserade bedömningar av olika aktörers roller.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till samhällsutveckling (10 min)
• Förklara begreppet samhällsutveckling och dess komplexitet, inklusive ekonomiska, sociala och politiska dimensioner.
• Diskutera hur samhällsutveckling påverkas av globalisering, migration och teknologi.
• Presentera några aktuella samhällsutmaningar i Sverige och globalt.
Gruppdiskussion om intressen och värderingar (15 min)
• Dela in klassen i grupper och be varje grupp diskutera hur intressen (ekonomiska, politiska etc.) formar samhällsfrågor, exempelvis inom utbildning, hälsa eller miljö.
• Grupperna presenterar sina insikter för klassen.
• Sammanfatta gemensamma teman och olika perspektiv som kommit fram under diskussionen.
Analys av mediernas roll (15 min)
• Diskutera hur medierna påverkar opinionen och uppfattningen om samhällsfrågor.
• Analysera hur olika medier framhäver olika perspektiv och intressen. Diskutera skillnader mellan traditionella medier och sociala medier.
• Låt eleverna arbeta i par för att jämföra hur olika nyhetskällor rapporterar om en och samma samhällsfråga.
Avslutande reflektion och diskussion (10 min)
• Låt eleverna skriva ner tre tankar de fått under lektionen och hur dessa relaterar till deras egna liv.
• Diskutera reflektionerna i helklass för att uppmuntra till kritisk och öppen dialog.
Aktivitet
Eleverna ska skriva ett debattinlägg som argumenterar för eller emot en aktuell samhällsfråga. De ska stödja sina argument med fakta och exempel, samt reflektera över motargument. Inläggen ska presenteras i klassen där eleverna också får diskutera ståndpunkterna. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.
Exit-ticket
1. Vad menas med samhällsutveckling?
◦ Samhällsutveckling avser de processer och förändringar som påverkar samhällens struktur och funktioner över tid, inklusive ekonomi, politik och sociala relationer.
2. Ge exempel på faktorer som påverkar samhällsutveckling.
◦ Globalisering, teknologiska framsteg, migration, förändringar i lagar och policyer.
3. Hur kan medier påverka samhällsfrågor?
◦ Genom att forma opinionsbildning, påverka hur frågor uppfattas av allmänheten och vilka frågor som lyfts fram i samhället.
4. Vad är en intressent i samhällsfrågor?
◦ En intressent är en person eller grupp med ett tydligt intresse eller påverkan i en specifik samhällsfråga, såsom företag, medborgare, beslutsfattare och organisationer.
5. Hur kan källkritik påverka vår uppfattning om samhällsfrågor?
◦ Källkritik hjälper oss att bedöma information och nyhetskällors trovärdighet, vilket gör att vi kan fatta mer informerade och ansvariga beslut i våra egna ställningstaganden.
Hemläxa
Skriv en uppsats (700 ord) där du analyserar en specifik samhällsfråga och diskuterar vilka intressen och värderingar som påverkar den. Inkludera en källkritisk analys av minst två olika källor som behandlar samma fråga.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan genomföra en fallstudie av en specifik samhällsfråga, undersöka hur olika aktörer (politiska partier, medier, NGO:er) har påverkat debatten och beslutsfattandet. Uppsatsen ska inkludera en detaljerad analys av intressen och olika ståndpunkter.
Förslag för nästa lektion
Fokus på demokratins utmaningar. I nästa lektion kan attentionen riktas mot de utmaningar som demokratin står inför idag, inklusive desinformation, populism och politisk polarisering. Lektionen ska ge insikter om hur dessa fenomen påverkar samhällsdebatten och medborgarnas deltagande. Detta är ett viktigt tema med tanke på det pågående samarbetet mellan samhällsutveckling och kritisk mediekunskap.
Förberedelser
• Förbered exempel på aktuella samhällsfrågor och relaterade medierapporter.
• Samla in resurser som kan användas i debattinläggen.
• Utveckla en guide för att hjälpa eleverna att arbeta källkritiskt och argumentativt i sina inlägg.