Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Samhällskunskap 2 – Sociala normer och identitet

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Sociala normer och identitet

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska fokusera på hur sociala normer formar identitetskonstruktioner och påverkar individers självbild och interaktion med samhället. Det ska även diskuteras hur normer relaterar till frågor om kön, etnicitet och andra identitetskategorier.

Centralt innehåll

Eleven kan analysera och diskutera hur sociala normer påverkar individens identitet och livsval. Detta innefattar att använda samhällsvetenskapliga begrepp och teorier för att förstå och kritiskt granska normers funktion i samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sociala normer och identitet (10 min)

• Definiera vad som menas med sociala normer och identitet och diskutera deras relation till individers liv.

• Presentera exempel på hur normer kring kön, etnicitet och ålder kan påverka identitet och livsval.

• Diskutera varför det är viktigt att ifrågasätta och förstå dessa normer.

Gruppdiskussion: Normer och identitet (15 min)

• Dela in klassen i grupper och be dem diskutera egna erfarenheter av hur sociala normer har påverkat deras identitet.

• Grupperna ska identifiera både positiva och negativa aspekter av dessa normer och hur de kan skapa både möjligheter och begränsningar för individer.

• Låt varje grupp presentera sina tankar.

Fallstudie: Norms förändring i samhället (15 min)

• Presentera en fallstudie av en social rörelse eller en specifik händelse som har bidragit till att förändra sociala normer (t.ex., HBTQ+-rörelsen, Black Lives Matter).

• Diskutera hur denna förändring har påverkat individer och grupper i samhället och vilka effekter den har haft på lagstiftning och social acceptans.

• Reflektera över hur normer fortfarande kan vara en utmaning eller en möjlighet för vissa grupper.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

• Be eleverna reflektera skriftligt över hur de kan påverka och ändra sociala normer i sitt eget liv.

• Sammanfatta lektionen och knyt an till vikten av medvetenhet kring normer och deras påverkan på identitet.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kritisk uppsats (600-800 ord) där de argumenterar för eller emot en specifik social norm och dess påverkan på identitet och samhälle.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

• Vad menas med sociala normer?
Svar: Oskrivna regler och förväntningar som styr hur individer bör bete sig i en viss social kontext.

• Nämn ett exempel på en positiv social norm.
Svar: Normer kring att visa respekt och vänlighet mot andra människor.

• Hur kan sociala normer påverka identitet?
Svar: De kan forma hur individer ser på sig själva och sin plats i samhället, vilket påverkar deras självkänsla och självuppfattning.

• Ge exempel på en social norm som du tycker borde ändras.
Svar: Normer kring könsroller och förväntningar på vad pojkar och flickor “borde” göra.

• Varför är det viktigt att ifrågasätta sociala normer?
Svar: För att skapa en mer inkluderande och rättvis samhällsstruktur där alla kan känna sig accepterade och värderade.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en uppsats (800-1000 ord) om hur sociala normer påverkar identitet i deras egna liv eller i samhället, inklusive exemplifiering och analys av specifika normer.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska genomföra en djupgående analys (1500-2000 ord) av hur sociala normer och värderingar varierar över tid och i olika kulturer, och hur dessa normer påverkar individer och grupper. Rapporten ska inkludera fallstudier, källor och slutsatser om hur sociala normer kan reformeras.

Förslag för nästa lektion

Tema: Makt och rättvisa i relation till identitet

I nästa lektion kan vi fördjupa oss i frågorna om hur maktförhållanden påverkar frågor om identitet, med fokus på hur socioekonomiska förhållanden, kön och etnicitet formar rättvisa i samhället. Detta är centralt för att förstå strukturella ojämlikheter och maktdynamik, och kopplar an till kunskapskrav om analys av komplexa samhällsfrågor.

Förberedelser

• Förbered material och presentation kring sociala normer och identitet.

• Samla exempel på normer och händelser som har påverkat identitet för diskussion.

• Klargör uppgifter och instruktioner för gruppdiskussion och uppsats.


Modern Tillbaka-knapp