Lektionsplanering: Skådespelarteknik och Regiteknik
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Scenisk gestaltning 2
Tema: Skådespeleriteknik och Regiteknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla fördjupade tekniker inom scenisk gestaltning, inklusive skådespeleriteknik, regiteknik och scenkonstnärlig analys. [Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]
Betygskriterier
Eleven redogör för och tillämpar avancerade tekniker inom skådespeleri och regikunskap. [Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skådespeleriteknik (10 min)
- Presentera grunderna i skådespeleri och dess roll i scenisk gestaltning.
- Diskutera olika metoder för skådespeleri, såsom Stanislavski-metoden och Meisner-tekniken.
- Ge exempel på skådespelare som har använt dessa tekniker framgångsrikt.
Genomgång av regiteknik (15 min)
- Beskriv vikten av en regissörs roll i produktionen och hur de arbetar med skådespelare.
- Diskutera processen för att skapa en vision för en föreställning, inklusive hur man tolkar manus.
- Visa exempel på olika registilar och stilar i kända produktioner.
Praktisk övning: Skådespeleri och regi (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper där de får arbeta med en kort scen.
- En medlem i varje grupp agerar som skådespelare, medan andra medlemmar kommer att agera som regissörer som guidar och ger feedback.
- Låt grupperna framföra sina scener med fokus på att använda de tekniker som diskuterats.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna lärt sig om skådespeleriteknik och regi.
- Ställ frågor för att reflektera över hur dessa tekniker kan tillämpas i deras egna projekt.
- Diskutera vikten av samarbete mellan skådespelare och regissör.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Skådespeleri | Konsten att framföra en karaktär och berättelse på scen. | Från latin “scaena” (scen) |
Regi | Konsten att leda och organisera en teaterföreställning. | Från latin “regere” (att styra) |
Stanislavski-metoden | En metod för att bygga karaktär och förstå känslor genom inre fokus. | Uppkallad efter Konstantin Stanislavski (1863–1938) |
Meisner-tekniken | En teknik som fokuserar på att reagera på verkliga känslor och impuls. | Uppkallad efter Sanford Meisner (1905–1997) |
Dramaturgisk vision | En regissörs tolkning och mål för hur en föreställning ska tydas och framföras. | Från latin “dramaturgia” (dramaskapande) |
Diskussionsfrågor
- Hur kan olika skådespeleritekniker påverka en prestation?
- Vilka egenskaper anser ni är viktigast för en framgångsrik regissör?
- Hur kan samarbete mellan regissör och skådespelare påverka den slutliga produktionen?
Aktivitet
I denna aktivitet ska grupperna finslipa sina scener genom att involvera alla medlemmar i en diskussion om hur de kan förbättra både skådespelarens och regissörens arbete. De ska sträva efter att applicera de tekniker som diskuterats i klassrummet och finjustera sina prestationer.