Lektionsplanering: Avancerad grammatik – Konjunktiv i olika tempus
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 5
Tema: Avancerad grammatik – Konjunktiv i olika tempus
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på en djupdykning i konjunktivens användning i presens och preteritum samt skillnaderna mellan dessa. Eleverna kommer att träna på att känna igen och använda konjunktiv i olika kontexter och med olika verb.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna använda verb i olika tempus, inklusive konjunktiv, korrekt i både tal och skrift. Eleven ska även kunna argumentera för sina åsikter och förmåga att diskutera olika teman med en varierad språkanvändning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konjunktiv (10 min)
- Förklara vad konjunktiv är och dess betydelse i spanskan.
- Diskutera omständigheternas påverkan när man använder konjunktiv. Ge exempel på när och var det används (t.ex. önskningar, osäkerhet).
- Presentera skillnaderna mellan presens och preteritum konjunktiv.
Genomgång av konjunktivens former (15 min)
- Gå igenom hur man bildar olika former av konjunktiv, bland annat på regelbundna och oregelbundna verb.
- Visa exempel som “Espero que vengas” och “Si tuviera tiempo, viajaría”.
- Erbjuda en övning där eleverna får konjugera olika verb i den korrekta formen.
Övningar i par (15 min)
- Dela in eleverna i par och ge dem situationer där de behöver använda konjunktiv (t.ex. önskningar, hypotetiska situationer).
- Låt dem skapa korta dialoger där de använder både presens och preteritum konjunktiv.
- Ge stöd och feedback under tiden.
Reflektion och avslutning (10 min)
- Låt några par framföra sina dialoger.
- Diskutera svårigheterna de stött på och lyfta fram framgångarna.
- Sammanfatta konjunktivens användning och betydelse i språket.
Aktivitet:
Eleverna ska skriva ner tre olika meningar som uttrycker önskningar, hypotetiska situationer eller känslor, där de använder både presens och preteritum konjunktiv. Dessa ska presenteras och diskuteras i nästa lektion.
Exit-ticket:
- Vad är konjunktiv och när används det? (Svar: Används för att uttrycka önskningar, osäkerhet och hypotetiska situationer.)
- Ge ett exempel på en mening med presens konjunktiv. (Svar: Quiero que vengas.)
- Vilket oregelbundet verb bildar du på ett sätt som skiljer sig från regelbundna verb i konjunktiv? (Svar: Ser – “sea”)
- Hur känns det att använda konjunktiv i dina meningar? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)
- Vilken mening tyckte du var svårast att formulera i konjunktiv? (Svar: Varierar beroende på individuell upplevelse.)
Hemuppgift:
Eleverna ska skriva en kort text där de använder både presens och preteritum konjunktiv. De ska ge exempel på tre olika situationer där de uttrycker önskningar eller hypotetiska tankar.
Citat:
“El modo subjuntivo es la puerta hacia los sueños.” – Anonym
Citatet framhäver konjunktivens roll i att uttrycka längtan och önskningar, centrala aspekter av att använda språket för att dela känslor.