En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Litteratur och samhälle

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasium
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Litteratur och samhälle

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen Svenska 1 omfattar litteraturhistoriska rörelser och centrala litterära verk, samt hur dessa speglar och påverkar samhället. Eleverna ska även analysera och tolka texter utifrån olika perspektiv samt diskutera litteraturens roll i samhällsutvecklingen.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå centrala litterära verk, samt göra enkla tolkningar av dessa utifrån deras samhälleliga och historiska kontext. Eleven kan också diskutera litteraturens betydelse på ett enkelt men tydligt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till litteraturens samhälleliga betydelse (15 min)
  • Diskutera varför litteratur är en spegel av samhället och vilka teman som ofta återkommer.
  • Ge exempel på litterära verk som skildrar specifika samhällsfrågor.
  • Ställ frågor som engagerar eleverna och får dem att tänka på litteraturens påverkan.
Genomgång av ett litterärt verk (20 min)
  • Välj ett relevant litterärt verk (t.ex. “Hunger Games” av Suzanne Collins).
  • Läs urval av texten tillsammans med klassen.
  • Analysera textens teman och karaktärer i relation till samhällsfrågor.
Diskussionsmoment (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera litteraturens roll i dagens samhälle.
  • Be grupperna att formulera sina åsikter och förbereda en kort presentation.
  • Sammanfatta diskussionerna i helklass.

Aktivitet

Eleverna får i grupper skriva en kort uppsats där de analyserar ett utvalt litterärt verk och dess koppling till samhälleliga frågor. De uppmuntras att använda citat från verket för stödja sina åsikter. Analysen ska syfta till att undersöka hur verket speglar eller kritiserar samhället.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

  • Vilka teman kan litteratur ofta skildra?
    • Samhällsklass, kön, identitet.
  • Hur kan litteratur påverka samhället?
    • Genom att skapa medvetenhet och stimulera debatt.
  • Vad betyder det att en text är “historisk”?
    • Att den tar hänsyn till den tid och de omständigheter den är skriven i.
  • Ge ett exempel på ett litterärt verk som tar upp samhällsfrågor.
    • “Hunger Games” är ett exempel som tar upp frågor kring makt och kontroll.
  • Hur kan diskussion med andra om litteratur berika vår förståelse?
    • Genom att höra olika perspektiv kan vi få djupare insikt och förståelse.

Hemläxa

Skriv en kort essä (300-500 ord) om hur ett litterärt verk (valfritt) reflekterar en specifik samhällsfråga. Elevens argument ska stödjas med exempel från texten.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att skriva en djupgående analys av ett valt litterärt verk och dess historiska kontext. Denna analys bör inkludera en utforskning av hur verkets teman relaterar till aktuella samhällsfrågor och kan inkludera jämförelser med samtida verk eller rörelser.

Förslag för nästa lektion

Jämförelse av litterära verk

I nästa lektion kan eleverna jämföra två litterära verk med fokus på hur de hanterar liknande teman. Eleverna bör diskutera skillnader och likheter i perspektiv, stil och budskap. Detta ger en djupare förståelse för litteraturens mångfald samt dess kreativa och kritiska funktioner i samhället.

Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på analysarbetet från den tidigare lektionen och uppmuntrar till ett analytiskt tänkande. Kunskapskraven som berörs inkluderar förmågan att jämföra och analysera litterära verk.

Förberedelser

  • Välj och förbered ett litterärt verk att använda i lektionen.
  • Skapa en presentation med viktiga teman och frågor att diskutera.
  • Förbered material och resurser för gruppdiskussionerna.

×